FIRA DE VEHICLES ANTICS

Auto Retro exhibeix el millor de la història de l'automòbil i comença a captar el conductor jove

2
Es llegeix en minuts
CARLOS MÁRQUEZ DANIEL
BARCELONA

Quatre amics de tota la vida passegen pel saló Auto Retro i miren molt més enllà del preu i la pulcritud. Un es queixa d’haver-se deixat la càmera a casa, un altre examina els cilindres de la moto Patria, construïda a Badalona el 1920, el tercer té més tirada cap als cotxes veloços i el quart sembla flotar, com si el cel tingués una delegació en aquest recinte de Fira de Barcelona. Aquests quatre amics tenen entre 70 i 80 anys, però semblen tan joves com els Cadillac, Mini, Rolls Royce o Mercedes clàssics que des d’ahir fins al dia 8 recordaran els temps en què un cotxe era una obra artesanal.

Joan Olivella explica històries amb cotxes pel mig. «Fa 50 anys, la gent volia utilitaris petits, però les marques només en feien de carreres»,assegura. Joan Llopart, col·leccionista i propietari de la firma de remolcs Comanche, porta a sobre un cargol gegant. Fa dos anys que n’està buscant un d’igual i ja se n’hi han escapat dos a internet.«La gent ja no es preocupa pel seu cotxe, truquen al RACC i tot arreglat; abans no podies sortir de casa sense les eines i uns quants coneixements de mecànica. Portava més feina, però això sí, no se’t calava mai», rememora.

Joves col·leccionistes

Fermín Sulé és el president del saló, que aquest any arriba a la 26a edició.«Abans–explica–,la fira era més nostàlgica; venia l’avi amb el nét i li ensenyava un Hispano Suiza de la seva època. Ara és més pràctica, amb gent jove que comença a apostar pel col·leccionisme».Comenta tot això just davant del primer Mini que es va fabricar fa 50 anys i molt a prop d’un altre Mini que va guanyar el ral·li de Montecarlo el 1964 i que té al seu voltant un grup de 40 nois amb unes jaquetes que delaten que formen part d’una coneguda escola de promeses del pilotatge.

A més dels nombrosos cotxes que hi ha a la venda, també destaca una exposició de la casa Bonhams, que ha portat a Barcelona 16 belleses que se subhastaran a París al gener. Per sobre de tots destaca un Alfa Romeo del 1932 pel qual es podrien arribar a pagar 1.250.000 euros. També val la pena fer una volta pel mercat de peces, adhesius i roba. Moltes de les botigues són estrangeres, cosa que denota que l’interès pel motor antic encara és incipient a Espanya i Catalunya.

Notícies relacionades

S’hi poden veure tot terrenys com ara els que utilitza el coronel Decker a la sèrieEl equipo A,perles de les cases Porsche, Ferrari i Chevrolet, limusines o el mític Renault 5 Copa. Sulé fa servir un símil d’allò més il·lustratiu per animar el públic:«Tal com passa amb les dones i els homes, a tots no ens agrada el mateix cotxe, i aquí de ben segur que cadascú troba el seu».

A la vorera de davant no s’ho acaben de creure. S’hi celebra la fira de vehicles d’ocasió (moderns) i se’ls està omplint el recinte de gent que entra, potser, perquè no es poden permetre un Cadillac.