RECUPERACIÓ D'UNA INFRAESTRUCTURA DANYADA DE BARCELONA
La draga més gran del món repara el moll trencat del port
La nau arribada d'Holanda desmunta els blocs danyats en 600 metres de mur
La reconstrucció retarda fins a final del 2009 la futura terminal Prat de contenidors

L’enorme excavadora de la draga Mimar Sinan treballa en la reconstrucció del futur moll Prat del port ampliat prop del Llobregat, ahir. /
Els mitjans que usa el port de Barcelona per reparar els 600 metres de la línia de mar del futur moll Prat que es van enfonsar el gener del 2007 es corresponen amb la magnitud gegantina de les obres d'ampliació d'aquesta infraestructura cap al sud. La draga amb la retroexcavadora per a treballs marins més gran del món arribada d'Holanda, la Mimar Sinan, ha començat aquesta setmana a treballar a prop de la nova desembocadura del Llobregat. La seva missió és desmuntar els enormes blocs de formigó plens de sorra, de 17 metres d'alt, 24 d'ample i fins a 40 de llarg i amb 25.000 tones de pes, que es van moure cap al mar i van resultar danyats de forma irreversible en el succés.
És el primer pas per reconstruir el tram de mur afectat amb el fi que la totalitat dels 1.500 metres de la línia de moll tornin a estar en condicions a finals del 2009. La reparació costarà 63 milions d'euros i la realitza una unió temporal d'empreses formada per Ferrovial, Agroman i Cyes. Han estat aquestes constructores les que han contractat la firma holandesa Jan de Nhul per eliminar els blocs defectuosos.
VUIT VEGADES MÉS GRAN
El comissionat per a les obres de reparació, José Luis Estrada, va explicar ahir a EL PERIÓDICO que la tecnologia holandesa és la millor per a aquest tipus de treballs. Només existeix una altra màquina a tot el planeta amb característiques similars a la que ha començat a treballar a Barcelona. La pala excavadora té unes dimensions vuit vegades superiors a les de les seves homòlogues de terra ferma i una potència de 3.500 cavalls. En la més gran de les culleres que utilitza hi caben d'una vegada 45 metres cúbics de material, una quantitat enorme, destaca Estrada.
Les restes fragmentades dels blocs que la màquina extreu de les aigües són enviats a una planta especialitzada que els converteix en àrids d'alta qualitat, pel seu contingut de formigó. Després, aquest material tornarà a ser utilitzat en les obres d'ampliació del port.
El trencament del moll Prat es va produir, segons un informe que els enginyers van trigar sis mesos a acabar, per un estrany fenomen físic que liqua la terra amb la qual s'omple l'espai guanyat al mar. La diferència de pressió entre els dos costats de la línia de blocs va trencar el mur, el va desplaçar i el va enfonsar. En aquesta zona s'ubicarà una gran terminal de contenidors que el port ja va adjudicar el 2007 a la multinacional xinesa Hutchinson.
- Religió L’escàndol de les religioses intervingudes amenaça el ‘boom’ dels retirs secrets
- Fruites d’estiu ¿Què és més sa, la síndria o el meló? La ciència et dona la resposta
- Tribunals Una jutge d’Andorra reactiva la causa contra Rajoy per l’operació Catalunya
- Conflicte laboral La bandera groga oneja en l’inici de la vaga dels socorristes
- Pronòstic actualitzat L’onada de calor durarà més del previst: arrencarà diumenge i es prolongarà fins com a mínim dijous
- La pretemporada blanca El Madrid tornarà a la feina amb l’operació sortida bloquejada
- Plans per a un agost cultural pletòric
- La pretemporada blaugrana Flick manté afinat el Barça
- Dictamen històric Uribe, condemnat a 12 anys de presó domiciliària
- Escalada diplomàtica Trump envia dos submarins nuclears a prop de Rússia