DEBAT SOBRE LA UBICACIÓ D'ESDEVENIMENTS MASSIUS

La Mercè potencia el Fòrum com a escenari per a la música en directe

Amplitud, encaix urbà i bona comunicació juguen a favor de l'emergent recinte del Besòs

A Barcelona li falta un auditori de gran aforament que alliberi els concerts dels espais esportius

3
Es llegeix en minuts
JORDI BIANCIOTTO / BARCELONA

La Mercè i la programació musical del BAM (Barcelona Acció Musical) situaran el Parc del Fòrum al centre de l'agenda ciutadana. Un gest més que confirma l'aposta per aquest espai en detriment de Montjuïc i els circuits urbans com els protagonitzats, anys enrere, pel mateix BAM, que concentrava tota la seva oferta als carrers de Ciutat Vella.

La música, a Catalunya, fa dècades que fa d'okupa de pavellons esportius, camps de futbol, places de toros i espais no dissenyats per a aquesta funció. Una realitat diferent de la de França i la seva xarxa de Zéniths: 19 auditoris d'aforament mitjà alt (6.000-10.000 seients) que Jack Lang va desenvolupar en els 80. Comparar Tolosa, amb 435.000 habitants i un Zénith de 9.000 localitats, amb la nostra oferta escènica pot ferir sensibilitats.

Però l'aficionat a la música de la capital catalana compta amb una àmplia xarxa de grans escenaris, molts d'ells d'arrel esportiva i adaptats a la polivalència. Espais que es reparteixen l'oferta musical en directe en un moment en què, tenint en compte la crisi discogràfica, viu dies d'expansió. Els següents són els escenaris principals.

PARC DEL FÒRUM

Idoni per als festivals, ha contribuït a desnodrir Montjuïc: Primavera Sound estava ubicat, fins al 2004, al Poble Espanyol, i Summercase havia de celebrar-se a l'Anella Olímpica però va canviar després de les queixes veïnals. Ara, el BAM completa el quadro. Un espai diàfan, d'encaix urbà senzill i amb comunicacions notables, sempre que el metro funcioni aquella nit. En els festivals no seria sobrer alguna forma de transport intern (com es va posar en pràctica durant el Fòrum), ja que les caminades poden ser dissuasòries. Per desgràcia, la seva joia de la corona, l'Auditori, equipament d'alta qualitat, amb prou feines s'utilitza per a concerts.

PALAU SANT JORDI

Un dels pavellons més grans d'Europa (17.000 localitats), és el responsable que moltes gires d'estrelles del pop-rock passin per Barcelona. Funcional, de ràpid desallotjament, sonoritat correcta (depèn del seient) i ombres en les comunicacions: a l'espera de la L-2, s'imposa pujar per les escales mecàniques, no sempre actives. Un problema extensiu a l'Estadi Olímpic.

PALAU OLÍMPIC DE BADALONA

Els locals rodons funcionen per als espectacles, i aquest ho és. Problemes: pocs accessos i llargues cues, absència de places d'aparcament i transports públics insuficients. Abans de mitjanit, més d'un se'n va sense veure acabar el concert per atrapar l'últim metro.

PAVELLÓ VALL D'HEBRON

Compleix la seva funció d'aforament mitjà (4.500 persones), però és un espai una mica hostil, de sonoritat millorable, en una zona amb pocs serveis i condicionat pels horaris del metro.

BTM

El Barcelona Teatre Musical, habilitat a l'antic Palau d'Esports de Montjuïc, és confortable, amb bona visibilitat i un so molt millorat respecte al del vell pavelló. Consagrat, sobretot, al teatre musical, està ben situat i forma un triangle d'auditoris d'aforament mitjà amb l'Auditori del carrer Lepant i l'Auditori del Fòrum.

FIRA GRAN VIA

Un punt de l'àrea de Montjuïc que es manté viu, almenys durant tres nits a l'any, les que dura el festival Sónar. La seva condició de pavelló d'exposicions, sense grades, el fa apte per a una rave electrònica, encara que el descarta com a recinte estable de concerts. A més, les seves comunicacions, mentre arriben la L-9 i L-10, són deficients.

Notícies relacionades

ALTRES RECINTES

El Poliesportiu de la Mar Bella, seu del Sónar entre 1997 i el 2000, ha quedat fora de circulació per a la música. També el Miniestadi del FC Barcelona, el Velòdrom d'Horta i un espai amb un accés que era un malson: el Sot del Migdia, suplert pel Fòrum. Un altre recinte inutilitzat és la plaça de toros Monumental, dotada d'una rodonesa idònia per als concerts i ben comunicada, però que el Palau Sant Jordi va desplaçar de l'agenda.