estiu // ART

CaixaForum obre les seves sales a les divinitats de l'Índia

L'exposició presenta fins al 18 de novembre 188 objectes sagrats

La major part de les peces exposades procedeixen de fons dels museus britànics

2
Es llegeix en minuts
ROSARIO FONTOVA / BARCELONA

John Smith, un oficial britànic de maniobres, va descobrir per atzar les coves d'Ajantha a prop d'Aurangabad, el 1819. El santuari hinduista que l'espessa vegetació ocultava a Ajantha i Ellora va esperonar l'interès dels arqueòlegs britànics, que van fer copiar els frescos que decoraven les coves. Un incendi en va destruir els originals, però les còpies que es mostren a CaixaForum, procedents del British Museum, permeten imaginar la bellesa i majestuositat d'aquells santuaris. Amb el títolL'escultura en els temples indis. L'art de la devoció, CaixaForum presenta fins al 18 de novembre una exposició amb 188 antics objectes sagrats.

Les peces procedeixen de les col.leccions del British Museum, el Victoria and Albert Museum i l'Asmolean d'Oxford, entre altres centres molt rics en art procedent de països colonitzats. John Guy, conservador d'art del sud d'Àsia del Victoria and Albert Museum, va subratllar que les escultures "són expressió de les tradicions vives de l'Índia i tenen com a denominador comú que han jugat un paper central en la vida de la gent".

TRES RELIGIONS

Articulada en set àmbits, l'exposició presenta valuoses obres religioses adorades per les tres grans tradicions hinduista, budista i jainista que estan datades entre el segle II abans de Crist i el segle XVII. Encara que les influències entre les diferents creences són molt clares, l'hinduisme registra el més ampli repertori de déus i divinitats, molt imbricat en la naturalesa i en el món animal. Una gran pedranagaamb dues serps entrellaçades, a la primera sala, il.lustra sobre l'origen d'aquestes col.leccions: el seu primer propietari, Charles Stuart, va ser a finals del segle XVIII el primer col.leccionista que va apreciar la cultura autòctona, i es va guanyar el sobrenom deStuart l'hindú, per la seva oposició als missioners cristians. Després de voltar molt, la seva col.lecció va acabar instal.lada al British el 1872.

Notícies relacionades

Un dels apartats es dedica exclusivament a Buda, la divinitat en què es va convertir el príncep Siddartha després de renunciar a les coses mundanes i accessòries. Les seves belles i serenes efígies procedents de llunyans temples del Pakistan, el Nepal i l'Índia, el representen relaxat en la posturarajalilasana(repòs real) o en lapadmasana(del lotus). L'art sagrat de la religió jainista és el menys conegut. A diferència de les anteriors creences, no ret culte a les divinitats sinó a una successió de mestres amb un estil de vida auster que es va considerar exemple per als altres.

Un dels apartats es dedica a les desfilades, amb maquetes de carrosses i aquarel.les en miniatura en què apareix el comissari britànic tocat amb tricorni amb la seva dona en un palanquí sobre un elefant. A l'última sala hi ha exposades diverses efígies, de pedra i de bronze, de la deïtat mico Hanuman, general de l'exèrcit de simis aliats de Rama en la guerra contra Ravana, segons recull la mil.lenària epopeia clàssica del Ramayana.