MODA

La lluita per catapultar la cançó d'aquest estiu es disputa a internet

El Koala, Tata Golosa, Georgie Dann i Berto y el Lagarto arrasen a la xarxa i als mòbils

Abunden els 'freakies', les paròdies de 'hits' i les lletres i videoclips d'alt voltatge eròtic i groller

2
Es llegeix en minuts
NÚRIA MARTORELL / BARCELONA

La lluita per aconseguir el títol de cançó de l'estiu és fortíssima i, com sempre, sorgeixen candidats de diferent mena. Per mésinri, l'ús d'internet (Youtube i Myspace) i els mòbils fan que sobresurtin mésfrikiesque mai. Són els danys col.laterals de la democratització de la tecnologia. Hi ha lletres i videoclips políticament incorrectes, ja sigui perquè no passarien el control d'alcoholèmia o per l'alt voltatge eròtic. I gravacions casolanes, realitzades amb els mínims mitjans, i d'altres de més sofisticades que tenen darrere multinacionals. Tot s'hi val per aconseguir l'èxit, encara que sigui passatger.

Una altra curiositat és el poc temps que necessiten alguns per parodiar unhit. Encara no se sap si la peça se salvarà de la crema, i ja té les seves corresponents rèpliques. És la llei de la selva: per una mateixa cançó hi competeixen diversos intèrprets. I els més despistats acaben sense saber quina és l'original (encara que precisament originalitat és el que falta en moltes d'aquestes composicions).

"El tema del verano es más peligroso que el sol/ tiene un estribillo, que se pega, se pega y nunca despega.../ y siempre meneo sensuaaal...",diu la peçaQue te clavo la sombrilla, sintonia a l'Argentina d'un anunci de mòbils i versionada en més de 200 vídeos de Youtube.

'TUNEJA' I TRIOMFARÀS

El vell èxit deMi carro, de Manolo Escobar, ha estattunejatpel Koala i 10 dies després de penjar el vídeo ja l'havien vist 700.000 persones. Però per a lloes altuneigel de Berto y el Lagarto, amb l'esbojarradaTunéame doctor. L'alternativa l'hi va donar Andreu Buenafuente (la productora El Terrat) al seu recentment desaparegut programa --qui per cert també va fer triomfar la inigualable Tata Golosa--, i la cançó ja és un èxit enganxós que, tot i això, farà arrufar el nas a tots els que van passar pel quiròfan a buscar elCambio radical.

També gràcies a la tele arrasa la mestressa de casa Silvia Padilla. I això que va ser descartada pel jurat deFactor X, que es va pensar que el seuPonte el cinturónera una broma. Ara, el seu nom apareix en més de 940.000 referències a Google, per obra i gràcia de Sony-BMG, que va creure en el seu talent com a creadora i li va fer gravar en temps rècord una cançó que només distribueix a través de l'entorn digital per a descàrregues i tons originals.

Notícies relacionades

El rey del verano, com s'autoproclama Georgie Dann en el títol del seu nou disc, contraataca ambMecagüento, que comença la tornada cagant-se en"el chiringuito"(¡però si així va batejar un altre dels seusmegahits!). I, per a acudits, el deJaimito is in da house. "Un día en el colegio/ la seño preguntó/ cuál es la diferencia entre el sexo y el amor./ Jaimito tras pensarlo,/ seguro contestó,/ sembrar la semillita o comerme toa la flor",diu aquesta incorregible lletra.

El grup El General tampoc té gaires contemplacions aJuana:"Juana, pélame la banana/ si no me la pela/ me la pela tu hermana...".Però no tot són lletres pujades de to. La petita romanesa Cleopatra Satran, de 3 anys, desperta tendresa amb el seuGhita, primer senzill d'un disc que ja ha venut 130.000 còpies. ¿Algú en dóna més a la subhasta?