El pols empresarial

Les editorials en català competeixen entre si amb assajos i traduccions

RBA Llibres i Ara activen els seus respectius projectes com a alternativa al nou Grup 62

La pugna entre els tres grups se centrarà en nous formats, no en la literatura catalana

6
Es llegeix en minuts
ERNEST ALÓS / BARCELONA

La creació del nou Grup 62 ha revolucionat l'edició en català. Mentre el conglomerat participat per Planeta, Enciclopèdia Catalana i La Caixa digereix lentament la integració dels seus 17 segells, RBA i Ara ja han presentat la seva candidatura al segon lloc en el sector. La competència es veurà en l'assaig, el llibre d'actualitat, la literatura infantil, elbest-sellerde disseny i la narrativa traduïda. Un símptoma del discret moment que viu la narrativa catalana.

El repte és un canvi de rumb comercial, amb títols i col.leccions dissenyats després d'estudiar el mercat, per ampliar un públic escàs: avui només el 15% de les vendes a Catalunya corresponen a títols en català. I dels 18,2 milions d'exemplars del 2005, el 41,2% van ser llibres de text no universitaris i el 27%, infantils i juvenils. Aquestes xifres també expliquen que cap dels competidors renunciï al castellà.

Que en un futur lestres bessoneses reparteixin el mercat en català sembla tan llunyà com un monopoli del Grup 62: sense comptar la seva distribuïdora o les obres a crèdit, va facturar 32 milions d'euros l'any 2006. Els seus competidors xifren els seus objectius a arribar el 2008 a unes vendes de 10 milions (RBA Llibres) o de 4,9 milions d'euros el 2007 (Ara). Encara que sí que s'han estructurat com a grups editorials complets, amb objectius més ambiciosos a mitjà termini.

GRUP 62 : Un gegant segons el 'model Planeta'

El primer semestre del nou Grup 62 es consumirà en la integració d'editorials procedents de cultures empresarials i polítiques molt diferents seguint el complexmodel Planeta--segells amb identitat pròpia i que competeixen entre si dintre d'un ordre-- i a rematar el sanejament dels comptes. Les primeres apostes del nou equip --Fèlix Riera com a director editorial i Xavier Mallafré com a director general-- per rendibilitzar l'immens fons editorial d'Edicions 62, Proa, Empúries o Columna (uns 7.500 títols) són el llançament a la tardor d'una única col.lecció de butxaca amb 40 títols a l'any (labutxaca) i l'obra completa de Mercè Rodoreda. "La gran generadora de lectors en tots els països és la butxaca", argumenta Riera. El principal canvi de filosofia, estudiar les demandes del mercat. Per exemple, assaig d'actualitat, al qual es dedicarà l'editorial Mina. No obstant, Riera assegura que no es llançarà a l'opportunity booksinó que buscarà "llibres de recorregut llarg", atraient autors literaris de prestigi a l'assaig.

Una altra decisió ferma, segons Riera, és "reforçar l'edició en castellà com a part no menor del projecte", amb els segells Península i El Aleph. La integració de la distribució (Enlace) i la progressiva especialització de cada segell editorial també són objectius a mitjà termini. En el futur, la gran àrea de creixement és la literatura infantil i juvenil, en què el Grup 62 té una participació molt més petita de la que correspondria al seu pes en el mercat.

RBA LLIBRES: De l'èxit comercial al contingut cultural

En només 15 anys, reinvertint els beneficis de les seves pròsperes divisions de revistes i col.leccionables de quiosc, RBA s'ha convertit en un dels cinc grups de comunicació espanyols més importants, amb una divisió de llibres (dirigida per Joaquim Palau) que ja aporta el 7% dels ingressos. Després d'aconseguir fer créixer el volum, ara entra en la fase, segons explica Palau, de "reforçar el contingut cultural" per ser reconegut com el gran grup editorial que ja és pel que fa a la facturació. I per aconseguir-ho a Catalunya ha creat una nova societat, RBA Llibres, amb el repte de llançar una oferta editorial completa (que el 2007 ja passa de 20 a 50 títols) i convertir La Magrana en una de les dues o tres grans editorials literàries en llengua catalana.

Aprofitant el catàleg de novel.la estrangera de RBA Llibres --difícilment tornarà a passar una cosa com l'aparició deLes bienveillantesen castellà a RBA i en català a Quaderns Crema--, La Magrana llançarà el 2007 títols d'Amos Oz i apostes comUn petit inconvenient,de Mark Haddon, i el 2008 obres comThe castle in the forestde Norman Mailer iBurning Brightde Tracy Chevalier. El 2008 s'espera la nova novel.la de Maria Jaén i, de forma imminent, unaGuia de la Fira de Frankfurt per a catalans no del tot informatsde Sergio Vila-Sanjuán.

L'oferta del grup RBA es completa amb l'edició en llengua catalana dels títols infantils dels segells Molino i Serres --un camp en què ja supera els seus competidors-- i amb els acords de coedició amb Dèria, de Xavier Cambra, que ha trencat amb l'editorial Proa, per entrar en la publicació de llibres d'actualitat i amb L'Avenç (va adquirir un 50% de l'empresa) per impulsar la històrica revista i publicar assajos de prestigi.

ARA: Fórmules innovadores de creació i promoció

Després de renunciar a la direcció editorial del Grup 62, Ernest Folch també aspira a convertir Ara en el segon grup de l'edició en català, amb un enfocament alternatiu al dels grans grups editorials tradicionals --"canviem el tipus de relació entre autor i editor", resumeix Ernest Folch--, una limitada presència en els gèneres literaris i una producció en llengua castellana inferior al 10%, però a la qual no es renuncia en absolut amb l'objectiu de poder quadrar la xifra de resultats. És més, Els secrets de la felicitat, del filòleg Sebastià Serrano, es llançarà fins i tot en xinès.

La nova Ara, SCCL té com a soci majoritari el grup cooperatiu Cultura 03 --editor de les revistes Sàpiens, Descobrir, Nat i, d'aquí a alguns mesos, Time Out BCN-- i com a únic soci capitalista el mateix Ernest Folch. El grup busca créixer ràpidament: dels 25 llibres publicats l'any 2006 a 65 l'any 2007, més l'activitat d'Ara Idees (col.leccionables per a mitjans i publicacions institucionals). Les armes per aconseguir-ho: no esperar que arribin originals sinó detectar forats en el mercat, produir amb rapidesa i apostar per la inversió en publicitat i la promoció a través de vídeos a la web Ara TV i el lloc d'internet Youtube.

Ara Llibres apostarà decididament aquest any per fenòmens mediàtics, com per exemple l'actor Pepe Rubianes, la recopilació de les Notes d'un ex, obra de l'escriptor Josep Maria Fonalleras, publicades per entregues cada diumenge a EL PERIÓDICO DE CATALUNYA, el fitxatge del científic Eudald Carbonell, un títol del diputat d'Esquerra Republicana de Catalunya (ERC) Xavier Vendrell, que promet una altra viva polèmica per al pròxim mes de maig, aquesta vegada a compte de Pilar Rahola i d'Àngel Colom, o el pròxim llibre de l'autor de l'èxit El quinto día, Frank Schätzing.

Notícies relacionades

Dues línies més innovadores seran Now Books, amb traduccions al castellà i llibres sobre exitoses sèries de televisió (House i Perdidos) i Alisis, que és el primer segell de creació de best-sellers "en català, elaborats per un autor català i adreçats al públic català", segons assegura Ernest Folch. El primer projecte: Tarraco.

Ara, finalment, entra a la ficció, amb un total de 10 títols a l'any al segell Amsterdam Llibres, sobretot narrativa traduïda (Thomas Pynchon) i algunes sorpreses en llengua catalana, com per exemple un text a quatre mans de Miquel de Palol i Valentí Gómez.

Temes:

Assaig