Els vehicles de motor

Molta moto, poc pàrquing

Els motociclistes consideren que Barcelona encara no està preparada per a la nova ordenança Els tallers d'aquest tipus de vehicles es veuran especialment afectats

3
Es llegeix en minuts
JUAN RUIZ SIERRA / BARCELONA

Si un puja cap a Gràcia pel passeig de Sant Joan, a la vorera de l'es-

querra, a partir del carrer de Mallorca, veurà una fila contínua de motos. Totes mal aparcades. Cap compleix l'ordenança municipal aprovada abans-d'ahir i que començarà a aplicar-se al gener. La norma, entre altres coses, estableix l'obligació que els vehicles aparcats deixin tres metres de vorera lliures per al vianant.

"És fort això",va dir ahir Enrique Gelaberto, que fa gairebé tres dècades que es desplaça sobre dues rodes."Cada vegada ho posen més difícil. ¿On deixarem les motos quan es faci efectiva aquesta norma? Jo entenc que a vegades entorpim el pas, però la solució és complicada".

Com molts altres motociclistes de la ciutat, Gelaberto pensa que"Barcelona no està preparada per a la nova ordenança".Que no compta amb suficients places de pàrquing per mitigar els efectes d'una normativa que gran part d'aquest col.lectiu troba"excessivament restrictiva".

Entre la sorpresa i l'enuig

No obstant, el consistori ha multiplicat per 20 aquest tipus d'aparcaments en els últims 10 anys. Si el 1997 hi havia 1.907 places, a finals del 2005 n'existien, segons el departament de Mobilitat, 27.358. Aquest any ja hauran superat les 30.000. S'han multiplicat els aparcaments, però a Barcelona hi ha 250.000 ciclomotors i motocicletes, per la qual cosa la proporció entre els uns i els altres és gairebé de 10 a un.

Els motociclistes de la ciutat basculaven ahir entre dos sentiments: la sorpresa quan desconeixien el contingut de la nova norma municipal, i l'enuig quan el coneixien. Però l'ordenança no només afecta aquells per a qui aquests vehicles són un mitjà de desplaçament. També, i especialment, influeix als que tenen en les motos una feina. És a dir, els mecànics.

Davant del taller de motos Equus, situat al carrer Torrent de l'Olla, hi havia ahir una dotzena de motocicletes aparcades a la vorera. Deixaven una mica menys de dos metres de via lliure per al vianant."¿En quin altre lloc les deixarem?",es va preguntar el mecànic José Antonio Rodríguez.

Cada dia, després d'obrir les portes del taller, Rodríguez i els altres treballadors treuen les motos al

carrer, a l'espera que les recullin els clients que les han deixat perquè les reparin. A vegades les recullen puntualment i a vegades no. Mentrestant, les motocicletes estan a la vorera durant la jornada laboral i dins del taller durant la nit. Si la nova norma s'aplica de forma estricta, aquest modus operandi haurà de canviar.

Explica Rodríguez que esperarà a veure què fa el consistori a partir del gener, que a ell l'ordenança l'afecta"molt i malament"i que, per si de cas, ja ha començat a buscar a la mateixa illa de cases del seu establiment un local que li serveixi per deixar els vehicles. L'altre dia en va veure un. Demanaven 2.000 euros de lloguer al mes."Jo no puc pagar aquesta quantitat",va explicar."A més, per a un taller és important tenir motos a fora. Dóna bona imatge, significa que ve la gent".

Mentre Rodríguez deia això, una Suzuki RSX, de 600 centímetres cúbics de cilindrada, sense cap relació amb el taller mecànic, es va enfilar a la mateixa vorera de Torrent de l'Olla, incomplint gairebé totes les disposicions de la nova norma: el conductor no va deixar tres metres d'espai lliure per als vianants, ni 50 centímetres de separació amb la vorada i, a més, va aparcar amb el motor encès i ocupant el seient.

Notícies relacionades

Una vianant va haver d'aturar-se per no xocar amb la moto."¿No veu que estic passant?",li va dir, indignada, al conductor.

"Esperi's, senyora",li va contestar ell.