Memòria ferroviària

L’històric Tren Granota torna a circular a la línia Barcelona-Vallès

  • Martorell estrena un espai per exhibir trens històrics dels Ferrocarrils de la Generalitat

  • Ferrocarrils de la Generalitat presenta les noves locomotores híbrides al Centre Operatiu de Martorell

  • La ministra Sánchez: «Dubto que Rodalies operés més bé sota la gestió de Ferrocarrils de la Generalitat»

L’històric Tren Granota torna a circular a la línia Barcelona-Vallès

TERRITORI

3
Es llegeix en minuts
ACN

L’històric Tren Granota ha tornat a circular aquest diumenge 27 anys després de l’últim viatge. Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya ha posat en servei a la línia Barcelona-Vallès el tren històric UT-400. El vehicle oferirà els primers trajectes oberts a tota la ciutadania els diumenges 21 de maig i 4 de juny, i cobrirà el recorregut entre l’estació de les Planes i les estacions de Rubí, Terrassa i Sabadell. Com ha anunciat el Govern, a la tardor hi ha previst que es tornin a programar més viatges en diumenges puntuals.

El conseller de Territori, Juli Fernàndez Olivares, i el president d’FGC, Toni Segarra Barreto, han realitzat una de les sis primeres circulacions que ha fet el tren entre Terrassa i les Planes com a prèvia de les circulacions del 21 de maig i el 4 de juny, que ja estaran obertes a tota la ciutadania. Per accedir-hi, serà necessari disposar d’un bitllet integrat o d’un títol propi d’FGC per a les zones tarifàries corresponents segons l’origen i el destí del trajecte. També s’hi podrà accedir adquirint un bitllet senzill d’FGC.

El conseller ha destacat que posar en circulació aquest «tren del segle XX forma part del projecte de recuperació del patrimoni històric ferroviari que FGC està treballant». Fernàndez ha indicat que aquest 2023 fa 175 anys que hi ha tren a Catalunya i «és encara més significatiu poder recuperar aquest tren històric. És una bona manera de donar a conèixer com ha anat evolucionant i canviant el transport ferroviari als FGC», ha afegit.

Durant els dies de funcionament, el Tren Granota farà sis trajectes per les vies de la línia Barcelona-Vallès: Rubí–les Planes (9.18 h – 9.37 h), les Planes–Terrassa (10.04 h – 10.46 h) , Terrassa–les Planes (11.37 h – 12.17 h), les Planes–Sabadell (12.34 h – 13.16 h), Sabadell–les Planes (13.26 – 14.07 h) i les Planes–Rubí (14.34 h – 14.54 h). En cada viatge, el tren s’aturarà a totes les estacions intermèdies, on els viatgers podran pujar i baixar del vehicle.

Per poder posar en circulació el Tren Granota, Ferrocarrils ha portat a terme diverses tasques, entre elles la restauració del tren en l’estat original, la revisió i rehabilitació tècnica i de seguretat, i la formació teòrica i pràctica dels maquinistes que conduiran aquesta unitat. Actualment, el tren forma part del fons de patrimoni històric de la companyia.

A partir d’ara, el Tren Granota passarà a formar part de l’oferta de trens turístics que, sota la marca genèrica Turistren, es gestiona des d’FGC Turisme. Així, aquestes circulacions històriques s’afegiran a les del Tren dels Llacs, el Tren del Ciment, el Funicular de Gelida, el Cremallera de Núria i el Cremallera i els Funiculars de Montserrat.

Construït després de la Guerra Civil

El vehicle, de la sèrie 400, va estar en servei entre els anys 1944 i 1996, i va ser batejat col·loquialment pels viatgers com a Tren Granota pels colors i els fars característics de la part frontal.

Notícies relacionades

Es va construir durant la postguerra per modernitzar els vells vehicles que cobrien el servei de les prolongacions suburbanes de Sarrià fins a les Planes, Sant Cugat, Rubí, Terrassa i Sabadell, estrenades entre els anys 1916 i 1922. Després de la Guerra Civil, per fer front a l’augment de la demanda, els enginyers del taller de Sarrià van dissenyar un nou tipus de vehicle, d’aspecte i tecnologia modern, que es coneixeria com a Tren Granota. Es va posar en circulació per primera vegada el 1944.

Quan Ferrocarrils es va fer càrrec de l’explotació d’aquestes línies el 1979, va posar en marxa un programa de modernització de les 14 composicions, que es trobaven en un estat de conservació bastant deficient. El 20 de juny de 1996, commemorat amb diversos actes oficials, van circular els últims trens tipus 400, que van ser substituïts per les unitats de tren de la sèrie 112.