Les opinions

Un acord que no està a l'abast de cap altre club

2
Es llegeix en minuts
Esteve Calzada
Conseller Delegat Prime Time Sport / www.estevecalzada.com; twiTter @estevecalzada

La notícia de la inclusió de publicitat de Qatar Foundation a les equipaci­ons del Barça a canvi de 30 milions d'euros anuals durant cinc temporades em resulta d'especial interès com a soci de l'entitat i, sobretot, com a exdirector general de màrqueting del club (2002-2007). Coneixent de primera mà la dificultat d'identificar nous patrocinadors en el context econòmic actual, aquest acord em desperta una especial admiració tant per la magnitud com per la procedència.

A l'espera de conèixer tots els detalls de l'acord, i assumint que es tracta d'una operació exclusivament comercial, crec que es tracta d'una operació espectacular i que en l'actualitat no està a l'abast de cap altre club al món. Segons un informe publicat recentment per la consultora alemanya Sport+Markt, el top 5 d'acords de patrocini estava comandat fins ara pels pactes del Manchester United i el Liverpool amb Aon i Standard Chartered, respectivament, amb un valor de 23,6 milions d'euros per temporada cada un, de manera que el patrocini de Qatar Foundation fa petits tots els registres.

Entre els motius pels quals la publicitat a la samarreta del Barça pot aconseguir un valor tan elevat hi ha, en primer lloc, el valor objectiu dels impactes publicitaris generats per l'equipació de l'equip, gràcies a la retransmissió global dels partits per televisió. A continuació, endevinem l'interès de Qatar per associar-se a la història d'èxit i singular del Barça: palmarès recent de títols, estil de joc, jugadors especials i posicionament com més que un club, visualitzat a través del conveni signat amb l'Unicef. I si a tot això hi afegim el moment especial que viu Qatar, després d'haver estat designat recentment com a seu del Mundial del 2022 i l'oportunitat de ser el primer patrocinador convencional a la samarreta del Barça, veiem que conflueixen totes les circumstàncies per afavorir un acord històric.

Presència de l'Unicef

Notícies relacionades

Així mateix, l'acord té en compte elements d'execució que el fan encara més atractiu. Per un costat, permet mantenir la presència de l'Unicef a l'equipació (en lloc i en forma encara per determinar). Per un altre costat, i al tractar-se d'una institució poc convencional, podem considerar l'ingrés totalment incremental, ja que no obliga a bloquejar cap categoria clau de patrocini (com, per exemple, el sector de l'automoció, l'electrònica de consum, el bancari, etcètera).

El club haurà de tenir en compte ara algunes qüestions com a conseqüència de l'acord. Per exemple, haurà de reforçar el posicionament de club solidari amb activitats extra que compensin la pèrdua de visibilitat de l'Unicef. També hi pot haver el risc que altres equips demanin més diners quan el Barça vagi a fitxar jugadors o que futurs patrocinadors siguin més reticents a aportar quantitats importants, davant la situació de menys necessitat teòrica del club. En aquest sentit, serà necessari mantenir el discurs de control de la despesa instaurat des de l'arribada de la nova directiva.