En el qual van morir 5 persones
L’incendi de la nau del Gorg de Badalona inspira un documental sobre els assentaments il·legals
‘En trànsit’ està dirigit per Núria Rodríguez i Ferran Grao i s’estrena divendres a Filmets

L’incendi del 9 de desembre del 2020 a la nau ocupada del barri del Gorg de Badalona (Barcelonès) és el fil conductor d’un documental que relata la vida en aquest tipus d’assentaments il·legals. Es tracta d’una realitat sovint amgada que salta a la primera pàgina mediàtica en moments puntuals i sobre la qual Núria Rodríguez i Ferran Grao han volgut fer una mirada «reposada».
Els directors d’‘En trànsit’ són una periodista i un realitzador de Badalona Comunicació que s’han endinsat durant deu mesos en el dia a dia d’aquests col·lectius.
«Volíem entrar a les naus, conèixer les persones i saber com sobreviuen», explica Rodríguez. El documental pretén també reivindicar solucions per revertir «situacions que en alguns casos s’allarguen dècades».
Drama local
A l’incendi del Gorg van morir cinc persones i més d’una trentena van resultar ferides com a conseqüència de les flames. La nit del 9 de desembre del 2020 aquella tragèdia va evidenciar la precarietat de les desenes de persones que malvivien i la de moltes altres que encara en el dia d’avui viuen en altres naus de la ciutat.
Tot i això, la problemàtica no és exclusiva de Badalona, com recorda la codirectora del documental. «Aquest cas és extrapolable a moltes altres ciutats metropolitanes i de tot el món». Aquesta situació, alerta Núria Rodríguez, podria tornar a repetir-se «fàcilment» en qualsevol altre lloc per les condicions en les quals viuen aquestes persones.
De fet, després de l’incendi, molts dels que vivien allà es van traslladar a la nau del carrer Progrés, que va ser desallotjat el 13 de gener del 2022 amb un ampli desplegament policial. I posteriorment han anat ocupant altres naus en condicions similars a la de Gorg. La del carrer Antoni Bori és una d’elles, però també n’hi ha d’altres de més petites.
«Mentre no hi hagi solucions el problema hi serà. La gent no vol ser al carrer», reflexiona Rodríguez. L’equip de Badalona Comunicació ha entrat a tres d’aquestes naus. «És una realitat molt crua amb persones per sota del llindar de la pobresa i no volíem edulcorar-ho», detalla el també director Ferran Grao.
La cruesa de les imatges
El codirector comenta que tècnicament s’ha volgut transmetre aquesta cruesa fugint d’imatges artificialment il·luminades o grans equips de rodatge. Grao detalla que tot i que el plantejament podia suposar un inconvenient ha permès a l’equip aconseguir «un ritme i producte molt natural».
A més dels protagonistes principals, el documental compta també amb veus d’experts que «ajuden a entendre la magnitud d’aquesta realitat».
Notícies relacionadesLa producció executiva ha anat a càrrec de Josep Viñeta, conseller delegat de Badalona Comunicació, i l’estrena serà el divendres 21 a les set de la tarda en el marc del festival Filmets, dins de la programació paral·lela Off Filmets.
Llegeix totes les notícies de Badalona a EL PERIÓDICO Badalona
- Pocs especialistes La malaltia de Lyme s’estén per Espanya i creix a Catalunya
- Morad, detingut a l’Hospitalet
- Vídeo blanc-i-blau La irònica resposta de l’Espanyol a la Generalitat i la seva campanya amb els colors del Barça
- Aprovació aquest divendres El veto comercial de l’Eixample, salvat ‘in extremis’ amb un doble gir polític
- Investigació judicial Les marques repudien Alves després de ser acusat d’agressió sexual
- Art i llum Festival Llum Barcelona 2023: dates, mapa i novetats
- Actualitat Directe | Últimes notícies sobre la guerra entre Rússia i Ucraïna
- Novetats a les llibreries Cinc llibres recomanats del febrer
- Per a morros fins 3 bons restaurants de Barcelona per al cap de setmana. Bar Lombo, Per Feina i Celler Jordana
- Crisi energètica Aquestes són les 10 gasolineres més barates de Barcelona avui, dimarts 22 de novembre