Barrera física i social

Badalona rebutja realitzar un nou carril bus a la C-31 i insta el Govern a «eliminar» l’autopista al seu pas per la ciutat

  • El pressupost del 2022 que prepara el govern municipal reserva una partida de 500.000 euros per al projecte

  • La FAV també rebutja el nou pont i «lamenta profundament» que Territori «hagi pres aquesta decisió sense comptar amb l’opinió dels veïns»

Badalona rebutja realitzar un nou carril bus a la C-31 i insta el Govern a «eliminar» l’autopista al seu pas per la ciutat

ACN / Jordi Pujolar

4
Es llegeix en minuts
ACN
El Periódico

L’alcalde de Badalona (Barcelonès), Rubén Guijarro, s’ha mostrat «diametralment en contra» del nou carril bus que el Govern vol construir a la C-31 per connectar el carril bus existent a Badalona amb el de la Gran Via, d’entrada a Barcelona. «Fa anys que tenim una barrera física i social i estarem en absolut desacord amb qualsevol intervenció que la consolidi», ha afirmat Guijarro després de l’anunci realitzat aquest dimarts pel Departament de Polítiques Digitals i Territori.

L’actuació del Departament de Territori inclou la construcció d’un nou viaducte sobre el riu, exclusiu per al pas d’autobusos, amb què es pretén millorar el temps de recorregut. Aquest nou viaducte tindria uns 200 metres de llarg i uns 8 metres d’ample. Així, la inversió prevista per a les obres, que es preveu realitzar el 2023, és de 9 milions d’euros –la redacció del projecte costarà 250.000 euros– i compta amb finançament procedent de fons europeus. En contraposició, l’alcalde de Badalona proposa al Govern realitzar una inversió conjunta per realitzar el projecte que permeti «eliminar la C-31 al seu pas per Badalona». El govern municipal reservarà en el pressupost per al 2022 una partida de 500.000 euros i demana a l’executiu d’Aragonès que faci el mateix.

Tot i que el pressupost municipal encara està en fase d’elaboració per part del nou govern resultant de la moció de censura a Albiol, Guijarro ha avançat que la supressió de la barrera de l’autopista és una prioritat. L’alcalde està pendent d’una reunió amb el president de la Generalitat, Pere Aragonès, per traslladar-li la proposta.

No obstant, Guijarro ja ha fet arribar la proposta al Departament de Polítiques Digitals i Territori, perquè els pressupostos de la Generalitat incloguin també una partida de 500.000 euros més que permetin pujar la inversió total a un milió d’euros. «És necessari que puguem establir les bases per acabar amb aquesta infraestructura», ha etzibat. Guijarro n’ha parlat durant una visita a Badalona de la ministra de Política Territorial, Isabel Rodríguez. L’executiu municipal ha aprofitat també per mostrar a la representant del govern espanyol un dels projectes que Badalona presenta a les subvencions dels fons europeus per a la reconstrucció.

La FAV també s’hi oposa

La Federació d’Associacions Veïnals (FAV) de Badalona també ha emès un comunicat aquest mateix dimecres en el qual rebutja el nou pont i on «lamenta profundament» que el Departament de Polítiques Digitals i Territori, unilateralment, «hagi pres aquesta decisió sense comptar amb l’opinió dels veïns i veïnes de Badalona, que fa anys que reclamen la transformació d’aquesta via de comunicació que fractura els nostres barris».

Des de la FAV incideixen a recordar a Territori que han treballat «molt intensament buscant propostes dirigides a la transformació d’aquesta autopista», tant amb els diferents governs locals com amb la Generalitat. Així, des de la Federació recorden també que van impulsar des de l’any 2014 la Taula de treball i reflexió conjunta integrada per la FAVB, Territori i la regidoria d’Urbanisme de l’Ajuntament de Badalona. També que, el 2015, es van reunir al Centre Cívic de Can Cabanyes amb el conseller de Territori, Santi Vila i el seu equip i amb les associacions veïnals de la ciutat per manifestar-los la seva reivindicació cap a «l’eliminació de l’autopista C-31», entre altres actuacions.

A més, la FAV Badalona remarca també que el maig de l’any 2016, fruit d’aquestes accions, el Parlament de Catalunya va aprovar el projecte per la transformació de la C-31 al seu pas per Badalona en una «via amable» i que, el 2017, van tornar a informar del tema C-31 al nou conseller de Territori, Josep Rull, «manifestant-li els nostres objectius anteriorment citats, entre eels quals, el tema de la transformació de la C-31».

«És per això que aquesta entitat veïnal vol manifestar el seu rebuig al nou plantejament proposat per la Conselleria de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya amb la publicació d’aquest nou projecte, demostrant una falta de respecte a les entitats veïnals que tant i tant han treballat per aquest tema, sempre sumant i mai de manera unilateral com és el cas», remarca el comunicat de la Federació.

Convertir la C-31 en un espai verd

Transformem l’Autopista’ és una plataforma veïnal de Badalona que va néixer el setembre del 2021 amb el propòsit, precisament, de transformar el pas de la C-31 per la ciutat en un eix verd d’equipaments sostenible per als ciutadans.

Notícies relacionades

L’associació posa al centre la preocupació dels barris afectats pel canvi climàtic i també denuncia la barrera arquitectònica que suposa aquest tram de la C-31 per a la ciutat.

Més notícies de Badalona a l’edició local d’EL PERIÓDICO