Les 10 millors 'apps' per a la participació política i el compromís social del 2015

apps
A l'arrencar el 2015 vam tenir la intuïció que les 'apps' podien ser el canal idoni per estimular l'apoderament ciutadà al voltant del compromís social. Després d'un any de reflexió i treball sobre diferents aplicacions, estem en condicions d'afirmar-ho. Per això, resumim el recorregut per les aplicacions més destacades que hem analitzat durant aquests mesos:
1) Appgree: l'eina insígnia de Podem que permet que grups nombrosos d'usuaris participin en la presa de decisions per arribar a acords en temps real a través de l'algoritme DemoRank. La formació política valenciana Compromís també va aprofitar l''app' al setembre per recollir les propostes dels ciutadans i bolcar-les en la seva intervenció en el debat de l'Estatut.
2) Ushahidi: creada a Kenya per rebre denúncies de violència durant la crisi postelectoral del 2008, aquesta eina ofereix mapes col·laboratius (públics o privats) construïts pels mateixos ciutadans.
3) eyeWitness to atrocities: una 'app' que té com a finalitat atorgar fonament jurídic a les imatges recollides per civils que registren violacions dels drets humans, de manera que --a més de ser un mecanisme de pressió-- aquestes imatges puguin presentar-se com a evidència en seu judicial.
4) Alertux: nascuda al Salvador, però utilitzada en molts països llatinoamericans, aquesta aplicació atorga la possibilitat als habitants d'una ciutat d'alertar-se entre ells sobre situacions d'emergència. Més enllà de no ser l'única d'aquest estil, destaca de la resta pel nivell d'acollida entre els salvadorencs.
5) Firechat: aquesta 'app', que va transcendir el 2014 pel seu ús en les protestes a Hong Kong contra el Govern xinès, permet que els usuaris creïn línies de comunicació al marge de les xarxes tradicionals. Això és obra de la tecnologia P2P, que aprofita les ràdios que hi ha a l'interior dels mòbils, i via Bluetooth i ràdio Wi-fi, crea una xarxa “col·laborativa” on els ciutadans poden enviar-se missatges entre si.
6) Brave UP: l'aplicació xilena que va néixer per millorar l'educació del país i va acabar sent una eina per posar fre al 'bullying' mitjançant la generació d'una comunitat virtual dins de cada classe.
7) allGreenup: l''app' que premia els usuaris per tenir cura del medi ambient, entregant premis i descomptes per realitzar accions amigables com anar en bicicleta, córrer, caminar, compartir l'automòbil, reciclar i/o llegir consells ecològics.
8) Pam a Pam: l'eina per a geocalitzar i donar visibilitat a les ofertes de consum que compleixen els paràmetres sobre els quals es basa l'economia social i solidària.
9) City CarShare: la iniciativa impulsada des de la municipalitat de San Francisco (Estats Units) per optimitzar l'ús de vehicles particulars.
Notícies relacionades10) Twitter: la incorporació de les enquestes la va transformar en una alternativa de valor per a l'acció política a través de la votació, ampliant funcions que abans es restringien a l'àmbit deliberatiu.
Si vols valorar aplicacions pots fer-ho participant com a expert de l'appteca d'apps4citizens, una plataforma que té com a objectiu promoure l'ús de les aplicacions com un instrument útil per millorar la qualitat democràtica de la presa de decisions a través del compromís social i polític col·lectiu.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Investigació de Maldita Barcelona, la ciutat més afectada per una estafa internacional a Facebook que es fa passar pel transport públic per robar dades bancàries
- Sessió de control Illa esquiva l’«ordinalitat» però garanteix que complirà «tot el pactat» amb ERC sobre el finançament català
- Avenç científic La recerca d’un tractament per a una nena amb un càncer agressiu obre una bretxa d’esperança davant una malaltia minoritària
- FUTBOL El Reial Madrid supera els 200 milions en fitxatges de classe mitjana i encara li falta un galàctic al migcamp
- Infraestructures La Zona Franca invertirà 40 milions en la seu de Salut Pública de BCN