L''app' de Ferrocarrils, entre la fiscalització ciutadana i la coresponsabilització col·lectiva

2
Es llegeix en minuts

Les actituds de respecte pel mobiliari urbà i els serveis públics són dos elements que contribueixen a millorar la convivència ciutadana. Des d'una perspectiva econòmica, estalvien diners a l'erari públic i, des d'una aproximació social, incentiven un clima generalitzat de civisme. Contribuir a cuidar les infraestructures, a fer-ne un bon ús, des d'una actitud respectuosa, hauria d'ajudar a apoderar a més ciutadans (aconseguint que es prioritzés el transport públic) i a valorar les instal·lacions públiques en general.

Sens dubte, aconseguir aquest marc de convivència no és tasca fàcil. En l'intent de compartir la funció de vigilar el bon ús de les instal·lacions ferroviàries, l'aplicació de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) mira de coresponsabilitzar els viatgers mateixos, en aquest sentit, facilitant que puguin contribuir-hi reportant actituds incíviques o aspectes vinculats amb el correcte manteniment de les instal·lacions.

Aquesta aplicació permet, a través de l''Alerta Incivisme', que els usuaris —de forma anònima— puguin reportar la presència d'usuaris sense bitllet, l'ús indegut dels seients, la presència de viatgers asseguts a terra, altercats, persones fumant, música elevada, brutícia, vagonetes amb els vidres ratllats, etc. El viatger, sensibilitzat per un acte d'incivisme, pot indicar la línia i el número de cotxe, o estació, on s'està produint la incidència. De fet, la preocupació de la companyia pel civisme contempla altres elements, a part de «la vigilància col·lectiva», com per exemple evitar que alguns passatgers superin la barrera d'accés aprofitant el pas d'un altre viatger, mirant de dissuadir-los a través de la instal·lació de càmeres.

Òbviament, la lectura de la utilitat de l'aplicació pot generar controvèrsies, com les que en el seu moment hi va haver. De fet, alguns dels reports inicials sobre els quals es podia alertar s'han modificat amb variacions importants.

En definitiva, l'aplicació, en la seva missió de control cívic col·lectiu, difícilment podrà fugir d'aquesta dicotomia entre la fiscalització de la mateixa ciutadania i la seva coresponsabilització per al bé comú.

Sembla evident que, a través de l'aplicació, no només és possible promoure la vigilància col·lectiva, sinó que, pel mer fet d'activar-la, es contribueix a la conscienciació i es produeix un efecte dissuasori davant potencials actes incívics (al sentir-nos més observats, s'activaria l'anomenat efecte panòptic).

A més de la funcionalitat cívica, l'aplicació actua com un canal de comunicació, des d'on facilitar la mobilitat dels passatgers, proporcionant avisos sobre l'estat del servei, així com endarreriments o vies inoperatives. Al seu torn, incorpora horaris, itineraris, preus del transport i ofereix la situació de les estacions més pròximes ―mitjançant l'accés a la "ubicació" del dispositiu mòbil del ciutadà―. La plataforma també garanteix més interacció amb altres organismes i institucions, així com un increment de la rapidesa en la circulació de notícies i enllaços a mitjans digitals, a través de les xarxes socials (Twitter, Facebook, YouTube...).

Notícies relacionades

De forma complementària, FGC ofereix Turistren, un canal on es recopilen activitats lúdiques que es poden portar a terme en llocs diversos ―museus, castells, sortides a entorns rurals, etc―, a les quals els viatgers poden traslladar-se mitjançant les línies ferroviàries de la companyia. Així, és possible fomentar la mobilitat dels ciutadans amb fins d'oci, a la vegada que garantir el civisme dels passatgers en l'ús portat a terme dels trens públics.

Si vols valorar aplicacions pots fer-ho participant com a expert de l'appteca d'apps4citizens. apps4citizens és una plataforma que té per objectiu promoure l'ús de les aplicacions com un instrument útil per millorar la qualitat democràtica de la presa de decisions a través del compromís social i polític col·lectiu.