EFECTES DE LA CRISI ALS CENTRES QUE ENSENYEN A CONDUIR
Les autoescoles estudien frenar els preus per la baixada d'alumnes
El gremi diu que té el compromís del Govern central per reeditar el pla 'Carnet per un euro al dia'
El gremi de les autoescoles reuneix tots els ingredients per ennuegar-se amb la crisi. La seva principal clientela, la gent jove, és un dels col.lectius més castigats per l'atur. I el producte que ven, el carnet de conduir, està situat en un escalafó molt secundari de les necessitats bàsiques. "¿Per què vull el carnet si no em puc comprar un cotxe?", es pregunta més d'un. A Catalunya, la xifra de matriculacions va ser un 20% més baixa durant el mes de gener que fa un any, admet el president de la Federació d'Autoescoles de Barcelona (FAB), José Antonio Amador. La sal de fruites per assimilar aquesta indigestió passa per "no apujar les tarifes i, si és necessari, per rebaixar el preu en algunes zones, però sense fer ofertes estranyes que després no es puguin complir", destaca Amador. Treure's la llicència costa actualment uns 1.200 euros.
Aquest dirigent de la FAB va participar fa dues setmanes en una trobada a Madrid en què representants del sector arribats de tot Espanya van dedicar moltes hores a analitzar la situació. D'aquí a uns dies, Amador es reunirà amb els representants de les altres federacions catalanes, així com amb nombrosos propietaris d'autoescoles, en un altre intent de trobar la recepta per superar la crisi.
CERTIFICAT DE QUALITAT A
més d'estrènyer-se el cinturó per facilitar les matriculacions, entre les propostes que es plantejaran els centres que ensenyen a conduir hi ha la de treballar per obtenir una certificació de qualitat, una llicència tipus ISO, "perquè mantenir la qualitat és primordial" en aquests temps.
La tercera i la quarta iniciatives, que no són, però, les menys importants, són en realitat dues peticions. La primera passa per sol.licitar al Govern central una rebaixa de l'IVA que es paga per obtenir el carnet, que actualment està estipulat en el 16%. "Com que l'activitat que nosaltres portem a terme és un bé social --es defensa Amador--, volem que aquest impost se situï en el 4%". Es tractaria d'una solució que no beneficiaria únicament aquest sector, insisteix aquest dirigent. Si aquesta reivindicació s'arribés finalment a plasmar, l'import que haurien de pagar els alumnes "seria un 13% inferior al que s'abona ara". És a dir, que aconseguir la preadaLpodria resultar uns 120 euros més barat que actualment.
PER SETMANA SANTA
L'altra petició va una mica més avançada, perquè la Confederació Nacional d'Autoescoles ja l'hi ha transmès a l'Executiu de José Luis Rodríguez Zapatero i, segons el president de la FAB, es complirà el mes d'abril vinent: "Hem reclamat al Govern que reprengui el pla d'ajuda als joves perquè es treguin el permís de conduir pagant un euro al dia. La resposta ha sigut que aquesta mesura s'aprovarà després de Setmana Santa".
El programa a què es refereix Amador, "per al qual ja s'ha esgotat la partida econòmica", permetia als joves de 17 a 25 anys obtenir crèdits per matricular-se en una autoescola i, una vegada aconseguida la llicència, tornar l'import del préstec en un termini de tres anys, sense interessos i en quotes d'un euro diari. "El finançament --recorda el representant de la FAB-- era de fins a 1.000 euros. Ara serà de 1.100".
Amb aquestes mesures, les auto- escoles preveuen reduir els danys d'una crisi sectorial cada vegada més apreciable, sobretot a l'àrea metropolitana de Barcelona. Fins fa algunes setmanes, la falta d'alumnes a Catalunya no era tan preocupant com al País Valencià, on el gremi s'ha plantejat demanar a la Generalitat que sufragui als joves part del cost del carnet.
Notícies relacionadesFALTA D'EXAMINADORS
La raó d'aquesta desigualtat és que a la comunitat autònoma veïna tenien més examinadors i el ritme de les proves efectuades era superior. I aquí, "com que faltaven professionals, moltes proves es van ajornar i això va deixar un coixí d'alumnes entre els mesos de desembre i gener que es van anar examinant posteriorment", explica el president de la FAB. Però el que passa ara és que aquest estoc de clients "ja s'ha esgotat", recalca Amador.
- Investigació ¿Quantes hores has de dormir si vius a Catalunya? La Universitat de Columbia ho revela
- ESPORTS ¿Quants diners s'emportaria el Barça per guanyar la Lliga?
- Detectades obres il·legals en una reforma de Consell de Cent
- Tancada des del 2018 Barcelona estudiarà la viabilitat de reobrir la ‘platja de l’Eixample’ el 2026
- Stuani rubrica la salvació i es guanya l’estàtua a Girona
- Multimèdia | 500 dies de guerra: El poder de Putin s’esquerda en plena contraofensiva d’Ucraïna
- Com prendre’s correctament la tensió arterial a casa sense baixar a la farmàcia
- Diners públics El Govern defensa que el seu pacte amb Acciona rebaixa de 1.400 a 492 milions d’euros el cost de la privatització fallida d’ATLL
- Denúncies de l’OCU Consum investiga possibles irregularitats en la venda d’entrades per als concerts de Bad Bunny a Espanya
- Tribunals El jugador de l’Espanyol Álvaro Aguado, acusat de violació, declara davant la jutge que va ser sexe consentit