ESTRENA

Flotats suma Descartes als seus personatges històrics

2
Es llegeix en minuts

Tres anys després de l'obraLa cena, on va interpretar Talleyrand, i dos després d'encarnar Stalin enUna execució ordinària, Josep Maria Flotats es torna a enfrontar amb un personatge històric, en aquest cas Descartes en la seva vellesa, en diàleg amb un altre coetani --un Pascal als seus inicis, interpretat per l'actor Albert Triola-- amb qui confronta idees i es fa preguntes de plena vigència quatre segles després.

Des d'avui fins al 22 de febrer el muntatge de Flotats es representarà al Teatro Español de Madrid, que dirigeix Mario Gas, amb uns "diàlegs d'altura" i una sòbria posada en escena en què la il.luminació, a càrrec d'Albert Faura, juga un paper clau. Un escenari gairebé nu perquè no hi hagi res que ressalti per sobre del text i un treball actoral "auster, senzill i gairebé epicuri", en paraules de Flotats, destaquen en un espectacle dirigit al gran públic. "M'inquieta", va dir ahir l'actor poc abans de l'assaig general, "que aquests dos grans pensadors estiguessin preocupats per coses que encara no s'han resolt. Aquesta és la vigència de l'obra".

QUALITATS DEL TEATRE

Després de l'èxit deLa cena--un diàleg sobre política entre Fouché i Talleyrand al costat de Carmelo Gómez--, Flotats va considerar que aquesta obra li permetia mantenir la seva afecció a la paraula com a essència de l'art dramàtic. Les qualitats del teatre, va dir, són "provocar l'escolta, distreure perquè interessa" i enriquir l'espectador. I l'efecte que causa és que al final de l'obra un "és més feliç i, probablement, més intel.ligent".

Notícies relacionades

La versió d'El encuentro de Descartes con Pascal joven, de Jean-Claude Brisville, també autor deLa cena, i en traducció de Mauro Armiño, presenta un Descartes poc abans de morir, allunyat de l'absolutisme monàrquic i de l'Església i que defensa a ultrança la llibertat de pensament. Pascal, contràriament, es troba en plena crisi existencial, alhora que s'enfronta al poder eclesial per la seva subordinació al rei.

Brisville es va inspirar en un fet cert encara que cap dels dos filòsofs més importants del segle XVII en van deixar constància per escrit. La trobada entre tots dos va tenir lloc el dia 24 de setembre de 1647 al convent parisenc dels Mínims i va durar unes quantes hores. Treballar amb Flotats és "com jugar a primera divisió", segons Triola, que veu el jove Pascal com un "místic, ardorós, intransigent i dotat per a la ciència", un personatge amb molta càrrega emocional. Després d'un mes a Madrid l'obra iniciarà una gira per Espanya, si bé no hi ha data per a la presentació a Barcelona.