ACTUACIÓ

Metheny i Morente juguen amb el jazz i el flamenc al Palau

El centenari de la sala propicia el primer recital conjunt del guitarrista i el 'cantaor'

Tots dos van gravar fa quatre anys 'Generalife' al CD 'Sueña la Alhambra'

Pat Metheny i Enrique Morente, ahir, a la sala Lluís Millet del Palau.

Pat Metheny i Enrique Morente, ahir, a la sala Lluís Millet del Palau. / ÁLVARO MONGE

2
Es llegeix en minuts
NÚRIA MARTORELL
BARCELONA

Son dos acròbates de la música, acostumats a saltar sense xarxa. No fan cas de normes ni estils. Per això, la trobada d'aquesta nit al Palau de la Música del guitarrista Pat Metheny i elcantaorEnrique Morente, amb motiu dels actes del centenari, s'endevina com una nova i atrevida pirueta artística. "He descobert que la nostra responsabilitat amb les nostres respectives comunitats musicals passa per comprometre's amb la tradició, per continuar desenvolupant la tradició i comprovar que l'única opció que tenim és trencar-hi", va assegurar ahir, especialment feliç, el reconegut instrumentista i compositor nord-americà.

En relació amb el seu company d'entremaliadures, va assegurar que el que més li agrada és que "estigui constantment preguntant-li al flamenc que més pot donar de si". El mateix, va admetre, que fa ell amb el jazz. "Disfruto interpretant estàndards, però no hi trobo la resposta. O almenys, no la que busco. És un sí, però...". Per a l'ocasió, tocaran plegats per primera vegada la cançóGeneralifeque van enregistrar ara fa quatre anys al compacte i DVD del cantant granadí que porta per títolSueña la Alhambra.

Notícies relacionades

Fruit d'aquesta experiència, Metheny va compondreFine my in your dreams(al disc que va compartir amb el pianista Brad Mehldau), peça que aquesta nit també recuperarà. "Jo hi he incorporat algunes paraules", va explicar Morente, després d'avançar que el repertori conjunt es completarà amb una versió deSummertime, "una soleá i un tango". Per cert, el guitarrista va assegurar que no té problemes per seguir el compàsjondo. "No intento mai tocar fals flamenc. Prefereixo escoltar i traduir idees des del meu propi estil. Això sí, aquí amb la pressió afegida que estic tocant a la pàtria de la guitarra. Però a mi, el que m'agrada és estar a la frontera. Sempre estic buscant sons i afinacions. Sempre al límit. Mai al centre".

Morente, per la seva part, va advertir amb modèstia: "No pretenem descobrir la pólvora. Es tracta només d'una trobada amistosa". El tòtem del flamenc va insistir en la idea d'"agermanament entre artistes". I sap del que parla. Fa un mes, després de 12 anys, va tornar a arrasar al mateix festival Sónar amb el grup de trash rock Lagartija Nick. I el dia 19, coincidirà amb el seu admirat mestre Leonardo d'aquesta manera és com anomena Leonard Cohen que versiona el recuperatOmegaal FIB de Benicàssim.