INTERNACIONAL
La TV pública francesa deixarà d'emetre publicitat l'any 2011
Sarkozy també genera polèmica a l'assumir la designació del president de l'ens

Nicolas Sarkozy, durant la presentació dels canvis previstos en el sistema audiovisual francès. /
El model francès de televisió pública té els dies comptats. L'anunci de Nicolas Sarkozy que la publicitat s'eliminarà --entre el gener del 2009 i el desembre del 2011-- als cinc canals de l'Estat ha provocat una intensa tempesta. No n'hi ha per a menys. La mesura alterarà completament un sistema audiovisual basat en el control de l'autoritat independent --el Consell Superior de l'Audiovisual-- i la contenció dels espots a totes les cadenes.
Sense publicitat, la tele pública dependrà completament de l'Estat. A més, Sarkozy ha aprofitat la reforma per canviar l'elecció del president de l'ens, fins ara designat pel Consell Superior de l'Audiovisual --organisme que va inspirar la creació del CAC a Catalunya--, i la vol convertir en un nomenament directe del cap de l'Estat. L'altre efecte polèmic consisteix a compensar la falta d'ingressos --la publicitat representa el 30% del pressupost del grup France Télévision-- a través de la creació d'una taxa sobre la factura de la telefonia mòbil i d'internet.
Tant l'oposició com els operadors --que hauran d'abonar a l'Estat un 0,9% del seu volum de negoci-- han posat el crit al cel. Els socialistes denuncien un "cop greu a la independència dels mitjans". I les empreses de telefonia mòbil clamen contra la imposició d'una taxa que consideren "tan contraproductiva revertirà a la factura dels usuaris com il.legal". De fet, Brussel.les ja ha expressat les seves reticències sobre l'impost.
Notícies relacionadesEls sindicats de periodistes també han criticat la mesura. Adverteixen que la pèrdua dels 650 milions d'euros anuals que reporta la publicitat no seran compensats per la nova taxa. Es calcula que suposarà una recaptació de 380 milions d'euros. I temen, per això, que l'operació amagui la voluntat de tancar algunes televisions públiques en favor dels interessos de la principal televisió privada francesa, TF1, propietat de Martin Bouygues, amic íntim del president Sarkozy i padrí del seu fill petit, Louis.
Sarkozy no amaga el seu objectiu d'impulsar el creixement dels grups de comunicació privats perquè competeixin amb els seus rivals anglosaxons a escala internacional. Aquesta mesura, que es començarà a aplicar el gener del 2009 amb la supressió de la publicitat a partir de les vuit del vespre, anirà acompanyada d'una flexibilització dels espais publicitaris. En l'actualitat, les bandes d'anuncis estan molt delimitades. A les pel.lícules, per exemple, únicament s'hi permet un tall. Un control que està a anys llum del que hi ha a Espanya.
- Tribunals Una veïna de Sant Adrià s’enfronta a 25 anys de presó per matar la seva parella amb «118 ganivetades» simulant «un joc sexual»
- Carme Forcadell: "Sabíem que pagaríem un preu, però no que seria tan car"
- El futur Liceu Mar farà guanyar a BCN un nou passeig marítim
- Canvis al litoral de la ciutat El Reial Club Marítim es traslladarà amb el World Trade Center el 2028
- De «no vull ser pare» a «superpare de l’any»: Bertín Osborne i la paternitat com a negoci
- Societat Tarragona instal·larà sensors per quantificar el flux de turistes i detectar possibles inundacions
- Festa Major La traductora i actriu Viviana de Salvador serà la pregonera de les Festes de Santa Tecla 2025 de Tarragona
- Batalla política entre les flames La directora de Protecció Civil es regira contra el PP per dir-li «piròmana»: «Aquells que no aporten que s’apartin»
- Espanya, en flames Els incendis baixen a 18, però vuit continuen amb flames molt virulentes
- Pagesia Els pagesos del Camp de Tarragona arrenquen els avellaners morts per la sequera i busquen conreus alternatius més resistents