ART

La Virreina descobreix la Xina actual

La Virreina descobreix la Xina actual_MEDIA_3

La Virreina descobreix la Xina actual_MEDIA_3 / HUANG YAN

1
Es llegeix en minuts

El fotògraf Li Wei es va fer una instantània agafant un mirall que va foradar per treure-hi el cap. "És la manera que té de separar-se i elevar-se sobre la voràgine dels gratacels", explica Susana Iturrioz, la comissària de l'exposicióZhù Yì!, que traduït del xinès mandarí significa¡Atenció!Un retrat col.lectiu de les contradiccions que genera el vertiginós canvi de la Xina després de l'apertura del règim comunista. Wei i 30 creadors més --nascuts després del 1960-- protagonitzen les més de 130 imatges de la mostra que fins al 20 de febrer acull la Virreina.

En la majoria de les obres els fotògrafs s'autoretraten --hi ha tot un apartat amb aquest títol-- o creen un àlter ego amb què mostren la seva preocupació per la pèrdua de la memòria cultural i identitària, la degradació del paisatge i el consumisme irrefrenable. Miao Xiaochun va crear un maniquí que va utilitzar durant cinc anys col.locant-lo a la Gran Muralla, al port, i en altres localitzacions, "vestint-lo de forma erudita per reivindicar la Xina culta i mil.lenària", diu Iturrioz.

CICLE MENSTRUAL

Notícies relacionades

La majoria són artistes plàstics, dissenyadors i amants deperformancesque utilitzen la fotografia com a forma d'expressió (un dels mitjans de treball preferits dels creadors xinesos). Liu Jin, per exemple, es va penjar d'un arbre nu, amb unes ales blanques ensangonades per denunciar el mal que pateix la naturalesa amb el des-

aforat creixement de les ciutats. Reflecteixen una societat obsessionada pel materialisme "i buida per dins". "És el preu que paguen per deixar de banda les tradicions i adoptar la forma de vida occidental". Però les fotos més polèmiques, diu Iturrioz, són les de Chen Lingyang, que recullen de manera explícita el seu cicle menstrual.