Tecnologia i pedagogia

‘Dictapp’, el garant de la llengua

  • L’empresa emergent Kyoju crea una aplicació d’autocorrecció ortogràfica que ja utilitzen més de 20.000 alumnes

‘Dictapp’, el garant de la llengua

Activos

2
Es llegeix en minuts
Gemma Martínez

De filòleg de llengua catalana i professor d’escola a emprenedor tech. Aquest és el trànsit realitzat per Xavier Breil, que, després de gairebé dues dècades dedicat al món docent, es va llançar a emprendre i va fundar Kyoju Apps, companyia dedicada al desenvolupament d’eines educatives. Breil va crear l’empresa emergent el 2017 junt amb la seva sòcia, la publicista vinculada al món de la comunicació, Anna Domènech. Després se’ls va unir l’enginyer de telecomunicacions Parfait Atchadé.

El primer gran projecte de Kyoju ha sigut el llançament de ‘Dictapp’, una aplicació web d’autocorrecció d’idiomes, inicialment centrada en el català i després ampliada al castellà. «Dissenyo material pedagògic des de fa anys i soc professor de llengua. De la meva experiència a l’aula en va sorgir la idea de crear una aplicació que facilités l’aprenentatge d’ortografia a partir d’un corrector de dictats. Amb els resultats s’identifica el nivell de l’usuari i els problemes ortogràfics que té per després proposar-li un treball personalitzat i que així se centri a corregir només el que realment necessita», explica el director general de Kyoju.

Després de dissenyar i provar un prototip de l’aplicació, van decidir que en comptes de treballar per a un tercer (una editorial) preferien emprendre. La seva eina inicial va ser perfeccionada i desenvolupada per les empreses tecnològiques catalanes Ventig Networks i Open Mind Systems.

«La mala ortografia és un problema recurrent en el sistema educatiu espanyol, accentuat per l’ús de les xarxes socials i els telèfons mòbils. La solució tradicional ha sigut sempre monòtona i repetitiva per a tots els alumnes», indica Breil, que explica que els errors ortogràfics no són aleatoris. «Sempre tendim a errar en un tipus d’errors concrets i recurrents».

El professor que utilitza ‘Dictapp’, per la seva banda, aconsegueix alliberar-se de tasques mecàniques, com la correcció d’ortografia, per centrar-se en activitats de més valor afegit dins de l’aula sense haver de deixar de monitoritzar el progrés dels alumnes. «És com rentar la roba a mà. Amb l’arribada de la rentadora, ja no té sentit fer tots els treballs a mà, però hi ha peces delicades que una màquina no pot rentar. Amb els professors passa el mateix, que ells es concentrin en el treball fi a l’aula», fa broma el filòleg.

L’empresa catalana, que competeix amb grans grups editorials, comercialitza l’aplicació principalment entre els centres docents, tot i que també es pot adquirir a títol personal. Avui ‘Dictapp’ s’utilitza en més de 100 escoles, amb més de 500 professors com a usuaris i 22.000 alumnes. Cada una de les llicències de ‘Dictapp’ costa entre 10 i 12 euros.

Notícies relacionades

Els socis de Kyoju tenen ambició i somien convertir-se en l’alternativa al llibre de text. L’empresa pretén ampliar la seva activitat i convertir-se en el garant d’altres àrees de la llengua, més enllà de l’ortografia, com el lèxic, la comprensió lectora, la sintaxi i la gramàtica. «L’objectiu final és sumar mòduls fins a convertir-nos en una plataforma global per a l’assignatura de llengua».

Breil està satisfet d’haver-se convertit en empresari. «Emprendre és superintens, una aventura amb un abast que no arribes a saber fins que t’hi poses de veritat. Fas coses que mai vas arribar a pensar que faries. És dur, en definitiva, res a veure amb un camí de roses. ¿Tornaria a començar sabent el que sé ara? Sí», conclou el filòleg, que encara continua fent classes a l’Escola Sadako de Barcelona.

Temes:

Empreses