Les 4 sotragades que poden fer ensopegar el pla de digitalització de la vostra empresa

  • Un procés de digitalització massa ràpid o sense una estratègia clara pot fer caure les companyies en errors que impedeixin una digitalització 100% efectiva

Les 4 sotragades que poden fer ensopegar el pla de digitalització de la vostra empresa

Unsplash

4
Es llegeix en minuts
El Periódico

El procés de transformació digital de les organitzacions està en auge i en evolució contínua. No obstant, encara queda molt camí per recórrer. Les empreses ja han detectat la necessitat de digitalització i la gran majoria ja s’han afegit al descobriment i aplicació d’eines àgils en els seus processos. 

De fet, a la pregunta sobre en quina fase es troba la seva empresa respecte a la transformació digital, el 49,9% dels professionals espanyols enquestats ha assenyalat que està en procés de digitalització, i el 38,8% assegura que és en una fase molt avançada o totalment a l’avantguarda, segons les dades recollides a l’‘Informe Adaptació Digital 2021’, elaborat per IEBS. Només l’11,3% assenyalen que la seva companyia encara no ha començat el procés. 

«En un moment com l’actual, la petita i mitjana empresa ha de fer autocrítica i valorar quins són els aspectes en què té més marge de millora», afirma Carlos Gató, director general de LCRcom, companyia pertanyent a Grupo Aire. Segons l’opinió d’aquest expert, aquest primer pas «és el que permetrà a qualsevol pime apostar per una transformació digital que el capaciti per afrontar amb èxit els reptes a què s’enfrontarà en el seu dia a dia». 

Malgrat l’acceleració registrada en els últims mesos, aquests processos no són fàcils i un procés de digitalització massa ràpid o sense una estratègia clara pot fer caure les companyies en errors que impedeixin una digitalització 100% efectiva. La consultora tecnològica Entelgy ha identificat una sèrie d’obstacles recurrents que és convenient prevenir perquè la transformació no fracassi. 

Idear un procés poc ambiciós

L’evolució no consisteix simplement a convertir en digital tot allò que ja hi havia en el negoci, que és un dels errors més habituals, sinó anar més enllà i també transformar totalment el model de negoci. 

Cada tipus de companyia té una necessitat que la digitalització pot abordar d’una manera diferent. Per això, les empreses han d’evitar instaurar solucions generalistes i fer una anàlisi profunda sobre com transformar el negoci per aprofitar les diferents oportunitats que ofereixen les noves tecnologies i utilitzar-les com a eina per aconseguir beneficis a llarg termini.

En aquest sentit, en la valoració de si les empreses són àgils per adaptar-se als

nous canvis de l’entorn, la balança s’inclina del costat positiu: més de la meitat dels enquestats per l’IEBS (el 53,5%) considera que sí, tot i que amb marge de millora, mentre que el 22,9% creu que no. De fet, tres de cada deu professionals no utilitza cap tipus de plataforma de gestió de treball Agile, Scrum o Kanban com poden ser Asana, JIRA, Clickup o Slack.

Recolzar-se només en perfils TIC 

La digitalització parteix de la tecnologia, però ho ha d’incloure tot: cultura, processos i, sobre tot talent, ja que serà el motor del canvi. Que l’empresa estigui alineada amb el departament tecnològic és imprescindible. En aquest sentit, un estudi recent de Pure Storage posa en relleu que l’alineament entre els responsables de TU i l’empresa ha millorat a Espanya, on ha passat d’una mitjana del 58% fa dos anys a un 73% en l’actualitat.

«Quan la pandèmia va impactar per primera vegada, els responsables de TU van tenir una responsabilitat enorme per mantenir el funcionament i protegir les seves organitzacions de les disrupcions físiques i econòmiques. Al llarg de l’últim any, aquesta pressió ha anat evolucionant i ara el més important és proporcionar una visió estratègica global de les necessitats canviants d’una organització», afirma Adela de Toledo, ‘Country Manager’ de Pure Storage Iberia.

Però alhora, el grau de maduresa digital dels treballadors també contribuirà a la implantació correcta dels canvis. Això implica que en el cas que sigui necessari, se’ls haurà de donar formació perquè es posin al dia en les seves competències digitals. Així, a més de reforçar els equips amb nous perfils TIC, també s’ha de suplir les possibles carències de la resta d’empleats i acompanyar-los «per portar la nostra plantilla al seu màxim potencial», destaquen des d’Entelgy.

No reforçar la ciberseguretat 

Quan una organització transforma els seus processos per fer-los més digitals, per exemple a l’implantar una dinàmica allotjada al núvol, també ha de tenir en compte la ciberseguretat. És necessari protegir el nou entorn, ja que els ciberdelinqüents aprofiten qualsevol bretxa de seguretat per atacar.

Les companyies cauen en l’error de pensar que els atacs arriben a través dels llocs més alts de l’organització, que són els que gestionen una informació més sensible, però tot empleat és vulnerable. De fet, el factor humà és el primer desencadenant d’un atac cibernètic. Per això, la digitalització s’ha d’acompanyar d’un esforç global en ciberseguretat i, sobretot, de conscienciació de tota la plantilla. 

Desaprofitar les possibilitats de l’anàlisi de dades

Notícies relacionades

Al digitalitzar tants processos, les empreses obtenen una enorme quantitat d’informació que pot ser de gran utilitat per al desenvolupament del negoci, ja que proporciona informació sobre els clients, el funcionament correcte del negoci en temps real, com millorar l’eficiència o com guanyar en competitivitat. No obstant, segons indiquen els experts d’Entelgy, no sempre els aprofiten amb una correcta gestió i anàlisi.

«Les empreses espanyoles tenen l’oportunitat de liderar en l’àmbit de digitalització, de convertir-se en un referent europeu, però sense caure en els errors d’una aplicació ràpida i sense estratègia, sinó de manera conscient perquè la transformació sigui duradora en el temps», diu Miguel Ángel Barri, director d’Entelgy Digital.

Temes:

Empreses