Botiga de llibres digital

Bookshop.org, al rescat de la llibreria de barri

  • Aterra a Espanya la plataforma que reparteix fins al 25% dels ingressos amb les llibreries independents

Bookshop.org, al rescat de la llibreria de barri
Es llegeix en minuts

Des d’aquesta setmana hi ha un nou jugador a la partida editorial a Espanya. Es diu Bookshop.org i, tot i que la seva equipació a simple vista és la d’una potència estrangera, vol vestir la samarreta local. Aquesta empresa de venda de llibres ‘online’ té presència als Estats Units i al Regne Unit, on aglutina més de 1.500 llibreries de proximitat, amb una facturació de 55 milions de dòlars.

Fundada el gener del 2020, opera des de dilluns al mercat espanyol, on de moment ha convençut uns 200 establiments, moguts per la possibilitat de trobar un altre recurs amb què mantenir-se drets. «Tota ajuda és poca», assegura Gonzalo Pérez, encarregat a la Librería Cartabón, que fa 35 anys que funciona a Vigo. «Les petites llibreries no podem entrar en aquest joc de descomptes i transports gratis, perquè no hi tenim marge», resumeix. 

La particularitat de Bookshop.org és la seva vocació de «donar recolzament financer» a les llibreries de barri, com exposa al seu web. Un leitmotiv que va inspirar Marc Subirats i Marta Marrón, impulsors de Bookshop.org a Espanya, a portar el projecte a casa. «Buscant models que haguessin funcionat en altres països vam conèixer la iniciativa que acabava de néixer als EUA, gràcies a diversos editors independents», afirma Marrón. «Vam entendre la filosofia i vam pensar que seria bo tenir aquesta eina i aquest model al nostre país», afegeix.

Com funciona

El model consisteix, essencialment, a assignar una comissió per cada venda a les llibreries que s’adhereixen a aquest e-commerce especialitzat. El que ofereix és un fons bibliogràfic propi, generat a la manera antiga, és a dir, negociant amb editorials i distribuïdores. A l’entrar al web de Bookshop, el lector podrà triar el títol que desitja i, a més, tindrà l’opció de seleccionar com a preferida una de les llibreries associades, on es vincularà la transacció. Quan passa això, la llibreria rep el 25% de la venda d’aquest llibre i de qualsevol altre que compri a través de la plataforma en un futur.

Les llibreries independents tenen una altra via per obtenir ingressos per donar-se d’alta a Bookshop.org: cada vegada que un lector compra un llibre sense haver seleccionat una llibreria específica, la comissió òrfena del 25% va a una guardiola comuna. Aquests diners es reparteixen entre totes les llibreries associades, de forma lineal i equitativa, cada trimestre. 

Com a copropietaris de la llibreria La Memòria (Barcelona), Subirats i Marrón van viure amb preocupació el tancament propiciat pel confinament. Sense Sant Jordi a Catalunya o Feria del Libro a Madrid, els llibreters i llibreteres espanyols auguraven un any negre, tot i que van aconseguir tancar el 2020 amb un descens de les vendes de només el 8%. «Molt menys del que esperàvem», corrobora Álvaro Manso, portaveu de la Confederación Española de Gremios y Asociaciones de Libreros (Cegal).

Més visibilitat

La resposta dels clients, que «s’hi han abocat», juntament amb una campanya de Nadal molt bona i les vendes digitals, ha contribuit al fet que la caiguda no hagi sigut tan dura. I aquesta és una de les raons per les quals Manso considera positiva l’arribada de Bookshop.org, que proporciona un reforç important en la presència ‘online’ de les botigues de llibres de barri.

«De vegades pensem que quan hi ha molta oferta es dilueix l’atenció dels lectors. Però també és veritat que a internet s’ha produït una concentració molt gran en algunes plataformes, amb un afany monopolista, i en aquest sentit Bookshop vol treure-li la quota a Amazon; és el que diuen», explica.

A favor de Bookshop.org també hi juga la venda derivada, és a dir, el fet que s’encarreguen de la gestió, preparació, enviament i seguiment de les comandes. Segons defineix Marta Marrón, «ha sigut dissenyada per a les llibreries de proximitat». Però, ¿i el guany per a l’empresa? «El seu objectiu és cobrir costos i ser capaç d’aportar una tecnologia i un model de gestió de comandes que els permeti –a les llibreries– competir en la venda de llibres ‘online’», diu la impulsora del projecte.  

Es tracta d’una vocació d’ajuda en principi solidària que Cegal posa en relleu, així com el fet que els hagin trucat a la porta per buscar una manera de col·laborar. Aquest acostament s’ha condensat en un acord de bones pràctiques ajustat al mercat espanyol. «Han admès el que demanàvem», celebra Álvaro Manso.

Per exemple, referent a la fidelitat d’un client amb la llibreria triada, que no tindrà caducitat i es mantindrà «fins que canvies la llibreria de referència, això s’ha aconseguit». També es modifica el tractament de dades, que pertanyeran a les llibreries i per a l’ús de les quals Bookshop.org haurà de demanar autorització. I s’hi inclourà un representant de Cegal al consell d’administració de Bookshop.org, per avançar conjuntament en els plans de creixement de la companyia amb els interessos dels llibreters en ment. 

Notícies relacionades

Amb tot, existeixen veus crítiques que rebutgen la implantació de la plataforma i desconfien d’una altra competència centralitzada. «Hi ha llibreries que no acaben de veure el sistema que presenta», reconeix Manso, que tanca el debat assegurant que fer equip o no amb aquest nou jugador serà, al final, «una decisió personal de cada llibreter».

Temes:

Empreses