LECTURA DURANT EL TANCAMENT

El confinament dispara les vendes de llibres electrònics

La venda d''ebooks' augmenta un 50%, i el temps que els lectors passen en plataformes especialitzades, un 30%

jjubierre14164821 barcelona 01 10 2010 libro electronico sony foto ferran nade170228123940

jjubierre14164821 barcelona 01 10 2010 libro electronico sony foto ferran nade170228123940

2
Es llegeix en minuts
Beatriz Martínez
Beatriz Martínez

Periodista

Ubicada/t a Madrid

ver +

El llibre electrònic va arribar a Espanya en plena crisi del sector, amb una caiguda del 25% de la facturació el 2008 del format tradicional. Els índexs de lectura no paraven de caure en picat, i aquesta nova opció, tot i que no s’acabava de consolidar com un relleu decisiu, va començar de forma tímida a créixer. A poc a poc ha anat augmentant el catàleg, les plataformes de subscripció, lloguer i compra, i opcions com ara les biblioteques virtuals han contribuït a dinamitzar aquest mercat emergent.

No obstant, en la situació de pandèmia per coronavirus en la qual ens trobem, amb milions de persones confinades a les seves llars, s’ha disparat l’entreteniment digital, i s’ha convertit en la major part dels casos en l’única opció possible. Per aquesta raó, el llibre electrònic ha assolit algunes dades històriques des que va aparèixer, amb increments del 50% en la venda d’‘ebooks’ i una pujada del 30% en el temps que els lectors passen en plataformes especialitzades.

Hàbits modificats

En aquest panorama en què els hàbits de consum s’han vist radicalment modificats, la principal distribuïdora de contingut digital editorial en llengua castellana, Libranda, ha llançat el seu informe anual, el cinquè que realitza des del seu naixement el 2010. Les dades del 2019 revelaven un percentatge similar al dels últims anys, un 5,2% (respecte al 4,7% de l’anterior) de quota del llibre digital sobre el mercat total del llibre a Espanya, amb un total de 52,5 milions d’euros.

No obstant, la directora de Libranda, Arantza Larruri, remarca que el percentatge augmenta considerablement quan parlem de les novetats editorials i els grans llançaments, que assoleixen des d’un 15% a un 25% de la compra total. «El llibre electrònic no havia tingut fins al moment massa visibilitat. Es creia que estava estancat per les xifres dels Estats Units, però no ha parat de créixer, un 12% aquest any. Per això resulta essencial acompanyar i estimular els agents i editors perquè s’animin a endinsar-s’hi».

Impacte en la indústria

Larrauri pensa que aquesta situació tan dramàtica que estem vivint està canviant el panorama en diversos aspectes. D’una banda, els lectors estan descobrint una nova manera de consumir el llibre. D’una altra, s’està produint un enorme impacte en la indústria, i moltes editorials petites que encara no havien fet el pas volen començar a digitalitzar el seu catàleg, així com moltes llibreries o cadenes (sobretot a Llatinoamèrica) que s’han adonat del mercat que s’obre en aquest nou panorama en temps de confinament.

Notícies relacionades

«Molta gent no coneixia que les biblioteques públiques tenen préstecs digitals (el projecte de més impacte en aquest sentit és eBiblio, iniciativa del Ministeri de Cultura i Esport). En aquesta categoria, es va augmentar un 34% respecte a l’any anterior, i continua augmentant aquests dies».

Libranda està recollint informació durant aquesta llarga quarantena i presentarà noves dades després de Sant Jordi. Possiblement, aquesta pujada del 50% en la demanda del llibre digital assoleixi el 80%. «Pot ser que quan tot acabi, els lectors s’hagin familiaritzat amb aquesta opció, ja que s’han triplicat les altes a les plataformes de subscripció. Estan fent un pas endavant que pot resultar crucial per al sector».