consum responsable

¿Com iniciar-se en el consum responsable?

  • El consum responsable va més enllà del factor mediambiental

¿Com iniciar-se en el consum responsable?
3
Es llegeix en minuts
Lidia Álvarez Vellido
Lidia Álvarez Vellido

Redactora del suplemento 'actius'

ver +

La crisi sanitària ha sigut una de les responsables del retrocés del consum de les llars durant l’any passat, tot i que es preveu que al llarg del 2021 aquesta despesa es recuperi i avanci un 3,4% respecte al 2020, segons un informe de BBVA Research.

Part d’aquest increment és conseqüència dels models socioeconòmics que hi ha, els quals influeixen que la societat compri i contracti productes i serveis de manera excessiva i innecessària.

Per a Greenpeace, aquesta pràctica és una de les principals causants de molts problemes mediambientals a què s’enfronta el planeta. Per acabar amb això, entitats públiques i privades han començat a conscienciar sobre un model de consum responsable. 

És el cas d’Ecoembes, que, juntament amb l’Associació General de Consumidors, té en marxa la campanya ‘Consumidors responsables’ amb l’objectiu de visibilitzar el paper de la ciutadania per aconseguir una millora social i econòmica. Tot això a través d’aquest model de «comprador».

«Ser un consumidor responsable significa tenir una actitud compromesa i reflexiva, que intenta minimitzar l’impacte negatiu sobre el medi ambient de la seva activitat diària», expliquen fonts d’Ecoembes.

Per a això, des de l’organització mediambiental asseguren que «no requereix de grans esforços», i simples gestos diaris, com elegir opcions de mobilitat sostenible i col·lectiva abans que el cotxe propi, fer una dutxa en lloc d’un bany o fixar-se en l’etiquetatge dels productes i elegir els que compten amb envasos reciclats, són alguns dels canvis que es poden incorporar als nostres hàbits de consum. 

«És vital incorporar al nostre dia a dia una sèrie d’hàbits que contribueixin a deixar enrere la societat consumista de l’‘utilitzar i tirar’ i passem a ser una societat basada en els principis de l’economia circular, en la qual els residus són considerats recursos i tot es reaprofita», assenyalen. 

En aquest sentit, l’organització assegura que la societat espanyola «no dubta a aportar el seu gra de sorra» per contribuir a la millora del medi ambient i no només reclama canvis en les lleis i productes que consumeix, sinó que actua en conseqüència. 

Un exemple d’això són els més de dos milions i mig de ciutadans que van incorporar noves conductes sostenibles a la seva rutina diària durant els mesos del confinament, segons expliquen des d’Ecoembes. 

Un consumidor responsable no implica ser només sostenible

A més de l’aspecte mediambiental, el consum responsable va més enllà i així ho assegura Rubén Sánchez, secretari general de Facua, que posa èmfasi que aquesta mera vinculació a la sostenibilitat és un error. 

«Per descomptat que forma part d’aquest model de consum però també ho és el saber triar, estalviar, no gastar més del compte, no caure en la publicitat, formar part d’un moviment de consumidors. Nosaltres englobem tot això, no només el factor de la sostenibilitat», assenyala l’expert.

En aquest sentit, Sánchez explica que també cal tenir en compte el factor qualitat-preu, així com la relació que tenen les empreses amb els seus empleats o a les seves cadenes de producció evitant aquelles que, per exemple, realitzen explotacions al tercer món. 

D’altra banda, el tracte al consumidor és un altre dels elements que, des del punt de vista de l’expert, cal tenir en compte i que «potser es pot relacionar més amb el discurs de Facua sobre consum crític, combatiu i reivindicatiu», assegura.

Elegir una companyia que no faci abusos de forma freqüent i que no tingui denúncies per irregularitats també forma part del model de consum responsable. Per a això, cal consultar les informacions que transcendeixen sobre la companyia, les denúncies que té o les experiències que ens puguin traslladar els nostres coneguts. 

Notícies relacionades

A més, visibilitzar a les xarxes socials o al nostre entorn els problemes que tinguem amb alguna organització a l’hora de comprar o contractar un producte i servei «també és assumir el paper de consum responsable i crític», assegura Sánchez. 

Per a l’expert, al nostre model socioeconòmic li interessa un consumidor compulsiu i irracional, per la qual cosa «amb aquest model no només el consumidor estalvia, resol els seus problemes i redueix la contaminació, sinó que també contribueix a posar el seu gra de sorra per canviar la situació i que les empreses siguin més serioses».

Temes:

Consum