Anar al contingut

EL LLARG CAMÍ CAP A LA PARITAT

¿Per què les noies no volen ser informàtiques?

Famílies i professors encara apliquen criteris de sexisme acadèmic per orientar les noies brillants en ciències

Menys del 10% de l'alumnat de les facultats que imparteixen aquests estudis són actualment dones

MARÍA JESÚS IBÁÑEZ / BARCELONA

Vídeo de la UPC i la UOC per fomentar les vocacions tecnològiques entre les noies. / UPC

Perquè la figura de l'informàtic s'associa, sovint, a la d'un 'friki' que es passa les hores davant d'una pantalla d'ordinador, amb aspecte descuidat i alimentant-se a base de pizzes i llaunes de refresc. O perquè sembla, per als que no la coneixen, una carrera amb poques aplicacions socials, massa tècnica i només lligada a la programació. O potser perquè són uns estudis, a priori, d'alta dificultat, només aptes per a aquells que obtenen resultats brillants en Matemàtiques i en Tecnologia... Per un motiu, per un altre o per tots aquests, el cas és que les noies no volen ser informàtiques

I això que aquesta carrera és, juntament amb la d'Enginyeria de Telecomunicacions, una de les que més projecció de futur tenen. "És cert que no sabem com seran les feines d'aquí uns anys, però és clar que les professions estaran cada vegada més lligades a les tecnologies", i si les dones no tenen presència en aquest àmbit, "estan abocades a una taxa d'atur molt elevat", adverteix Núria Castell, degana de la facultat d'Informàtica de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). Ja actualment, recorda Castell, "les empreses busquen dones informàtiques perquè està demostrat que els equips mixtos o aquells en què hi ha un representació equilibrada d'homes i de dones funcionen millor".

"Les dones estan clarament infrarepresentades en els estudis tecnològics i, en canvi, estan sobrerepresentades en les carreres dedicades a cuidar les persones. I és que, encara que per notes i capacitat estan tant o més preparades que els seus companys masculins, hi ha un moment, especialment durant la pubertat, en què el sexisme acadèmic s'imposa i les fa descartar aquestes carreres, més associades als homes", explica Milagros Sáinz, investigadora del grup Gènere i TIC de l'Internet Interdisciplinary Institute de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), que està portant a terme un estudi sobre aquesta matèria.

"La feina del futur serà tecnològica i, al no haver-hi dones en aquest sector, aquestes estan més abocades a l'atur", assenyala la degana d'Informàtica
de la UPC

El pes de les famílies i dels professors és determinant a l'hora de l'elecció final, assenyala Sáinz, "encara que a aquestes edats, a les noies no els ho sembli".

EN FRANCA MINORIA

Les dades són concloents. Davant el 55% de dones que escullen carreres socials i d'humanitats, o el 36% que cursen estudis vinculats a la salut, només el 9,15% de les universitàries espanyoles es matriculen en una escola tècnica. El percentatge entre els nois s'eleva, en canvi, fins al 34,3%, segons dades del Ministeri d'Educació. A la facultat d'Informàtica de la UPC, la presència de noies és d'un 8,65% respecte al total de la població estudiantil, explica Castell, mentre que a la UOC pugen al 9,38%.

Tot i que en els últims anys ha augmentat lleugerament la matrícula femenina en aquestes facultats, "si se segueix aquest ritme, no s'aconseguirà la paritat fins a l'any 2133, d'aquí 116 anys", constata Josep Prieto, degà de la facultat d'Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació de la UOC.

Per això, a més de les accions de divulgació que des de ja fa uns anys es realitzen en escoles i instituts, la UPC i la UOC han llançat un vídeo per conscienciar sobre la necessitat de despertar les vocacions tecnològiques

0 Comentaris
cargando