L'avió d'Egyptair va enviar diverses alertes per la presència de fum intens a la cabina abans de desaparèixer

Els investigadors consideren prematur aventurar hipòtesis sobre les causes del sinistre fins que no es trobin les caixes negres

Aquestes són les restes localitzades de l’avió d’Egyptair. / periodico

2
Es llegeix en minuts
Eva Cantón
Eva Cantón

Periodista

ver +

Abans de desaparèixer dels radars, l'Airbus A-320 d'Egypt Air Airbus A-320 d'Egypt Airque es va precipitar al Mediterrani dimecres passat amb 66 persones a bord va emetre durant dos minuts nombrosos senyals d'alerta automàtics a través del sistema de comunicacions de la companyia (ACARS, Aircraft Communication Addresing and Reporting System) per la presència de fum intens a la cabina.

La informació, revelada pels mitjans nord-americans ‘Aviation Herald’, ‘Wall Street Journal’ i ‘CNN,’ ha sigut confirmada aquest dissabte a AFP per l'Oficina d'Investigació i Anàlisi (BEA, segons les seves sigles en francès), l'organisme francès encarregat de la investigació d'accidents aeris.

Els missatges ACARS, que capten centenars d'informacions i els envien per satèl·lit a l'aerolínia en temps real, alertaven la tripulació que s'havia detectat fum al lavabo situat a la part davantera de l'avió i de fallades en el sistema electrònic de control de vol, així com del mal funcionament del pilot automàtic del copilot.

Tots aquests elements porten els experts a pensar que s'hauria pogut produir un incendi a bord, encara que és aviat per saber si es va originar per un problema tècnic, un curtcircuit o un artefacte explosiu.

En opinió d'un pilot consultat pel diari britànic ‘The Teleghaph’, la successió dels problemes sobtats sorgits a la cabina fan plausible que l'incendi es degués a una explosió. "Sembla que les finestres frontals i laterals van esclatar, probablement des de l'interior", sosté.

En el cas de l'A321 rus que es va precipitar sobre el Sinaí l'octubre del 2015, la bomba que va esclatar a bord va desintegrar l'avió instantàniament, i va provocar una despressurització que va impedir a la tripulació enviar cap senyal d'auxili.

Un satèl·lit nord-americà havia descobert una llambregada a la zona on s'havia perdut el rastre de l'aparell rus i poc després l'Estat Islàmic va reivindicar la col·locació d'un artefacte explosiu a l'interior de l'avió.

SENSE REIVINDICACIÓ TERRORISTA

No obstant, en aquesta ocasió ni el Pentàgon ni els serveis secrets dels Estats Units han registrat restes d'explosió a l'Airbus d'Egypt Air. I cap organització terrorista ha dit estar darrere del sinistre.

Les causes de la catàstrofe segueixen sent un enigma, malgrat que Egipte veu més probable la tesi de l'atemptat que la d'una fallada mecànica. França insisteix, com ho ha tornat a fer aquest dissabte el cap de la diplomàcia gala, Jean Marc Ayrault, que s'estudien totes les hipòtesis sense que cap sigui prioritària.

Els analistes de la BEA, que han desplaçat al Caire tres experts per col·laborar amb les autoritats egípcies en la investigació de les circumstàncies de l'accident, veuen prematur llançar conjectures mentre no es localitzin les restes de l'aparell i, sobretot, les dues caixes negres amb les gravacions del que va passar en els moments previs a la catàstrofe.

El vol MS 804 es va enlairar poc després de les 23.00 hores de l'aeroport parisenc de Charles de Gaulle amb destí al Caire i es va precipitar al mar a l'altura de l'illa grega de Karpathos quan volava a una altura de creuer de 37.000 peus en bones condicions meteorològiques.

GIRS BRUSCOS

Segons el ministeri grec de Defensa, l'avió va fer dos girs bruscos, un de 90 graus a l'esquerra i un altre de 360 a la dreta, abans de desaparèixer dels radars.

Notícies relacionades

Les primeres restes de l'Airbus han sigut localitzades a 290 quilòmetres al nord d'Alexandria per efectius aeris i navals de l'Exèrcit egipci, que aquest dissabte n'ha difós a Facebook fotos. Entre altres objectes, a les imatges es veu una motxilla rosa, una armilla salvavides desplegada i trossos esquinçats del revestiment dels seients.

De les 66 persones que viatjaven en el vol que cobria la ruta París-el Caire 15 eren francesos i els seus familiars han sigut rebuts aquest dissabte al Quai d’Orsay pel ministre d'Afers Estrangers francès. Jean Marc Ayrault els ha promès transparència i mantenir-los al corrent de la investigació.