Tatiana Calderón: «Em van escollir per ser ràpida, no per ser dona»

Tatiana Calderón, pilot de desenvolupament en el Team Sauber de F-1, i pilot de GP-3. / JOAN CORTADELLAS

4
Es llegeix en minuts
Joan Domènech
Joan Domènech

Periodista

Especialista en Futbol, Barça, Esports.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Sauber té des de fa tres setmanes un nou pilot de desenvolupament que competirà a GP-3. El fitxatge ha sigut una dona: Tatiana Calderón, hispanocolombiana nascuda a Bogotà el 10 de març del 1993. Va celebrar els seus 24 anys en els entrenaments de F-1 al circuit de Montmeló.

¿Què és un pilot de desenvolupament? Com el seu nom indica, la idea de Sauber és que vagi a diversos grans premis amb ells per veure com funciona l'equip, treballar amb els enginyers i fer moltes sessions de simulador per aprofitar aquestes experiències en la temporada de GP-3.

Un desenvolupament del pilot i del cotxe. De tots dos, exacte, perquè en el simulador poden provar coses que traslladaran al cotxe real, i les provaré perquè alhora serveixen per ensenyar-me de cara a la Fórmula-1.

¿I arribarà a pujar a un F-1? Dependrà dels meus resultats i de com em vegin en el simulador. Està sobre la taula.

És l'oportunitat de la seva vida. És el moment de demostrar el que valc. Hi ha una fila de pilots que desitjarien ser on sóc. Aquesta oportunitat només arriba una vegada.

¿Com ha arribat a les portes de Sauber? Sempre m'han agradat els esports. De petita la meva germana Paula em va portar a una pista de karts. Ens va encantar. A partir de llavors hi anàvem cada dia al sortir del col·legi, vam convèncer els pares que ens compressin uns karts i vam començar a competir. Vaig córrer en karts als EUA i Europa, monoplaces i la Fórmula 3 espanyola i la GP-3.

¿Per ser pilot es necessiten ganes, diners, talent, tot…? Una combinació de tot. Si tens talent però no tens fons, no hi arribes. Però amb fons i sense talent tampoc.

¿Li agrada la velocitat o competir?  No hi ha una sense l'altra. Si estàs sola, sense un competidor que et posi pressió no treus el millor de tu mateixa.

¿Ha trobat dificultats per progressar per ser noia? És difícil guanyar-se el respecte per la percepció que la dona, per si sola, serà menys que un home. O que a la pista, si et mouen el cotxe, cediràs l'espai. M'ha tocat estavellar-me moltes vegades per fer-me respectar i demostrar que ets allà per competir, que tens talent, i que t'han de fer cas si suggereixes canvis al cotxe.

¿Li demanen més o demostrar més? No és demostrar més o menys, sinó demostrar. Sense haver-los provat, trien abans un home que una dona.

¿I és aquí per combatre això? Sauber és l'exemple perfecte d'inclusió dels dos gèneres. Tenen dones en càrrecs importants, com Monisha Kantelborn al capdavant de l'equip, o Ruth Buscombe, que és la cap d'estratègia. És la capacitat més que el gènere el que compta. No sento més pressió de la que m'imposo jo per arribar a dalt de tot.

¿Veurem a una dona a F-1? Sí, n'estic segura. Tant de bo sigui jo, però a poc a poc van arribant les noies.

Però hi ha una cua d'homes esperant un volant. A F-1 no et donen un seient pel teu gènere, ni per ser dona.Te'l donen perquè ets ràpida, perquè has demostrat les teves qualitats.

Els cotxes, no obstant, exigeixen més físic. ¿No és un hàndicap? No és una limitació. La corregeixes amb més entrenaments. De fet, vaig llegir un estudi segons el qual les dones s'adapten millor a les forces G que els homes.

¿El seu objectiu més immediat? Fer-ho molt bé a GP-3 perquè volen veure la meva progressió i arribar a portar un F-1. Encara no tinc el seient fet. Els nois ara fan quasi 1,80 i jo, 1,63, caldria adaptar-ho tot. Algun enginyer em diu que tant de bo pilotés jo perquè és més fàcil dissenyar-ho a algú més petit i lleuger.

El salt de GP-3 a F-1 és de gegant. Hi ha pilots com Verstappen i Bottas que l'han fet. La tècnica de conducció és molt semblant, i a la F-1 treballes amb més gent. El cotxe té més adherència. En tres voltes t'acostumes a la velocitat.

¿Què pensa al volant? Que en la frenada pots guanyar molt temps. A ser més ràpida en cada volta.

¿Quina és la seva relació amb els seus companys Ericsson i Wehrlein? Bona. Aquests dies estaven enfeinats. Ens coneixerem més a mesura que transcorri la temporada.

A l'equip, ¿la miren d'igual a igual o com una curiositat? D'igual a igual. Suposo que em respecten. Somriuen, però saben que jo vull el seu seient.

I que ha arribat aquí per quedar-se. Naturalment. No soc aquí per ser pilot de desenvolupament, sinó perquè vull ser pilot titular.

¿Ara és on vol ser? Sí. M'han obert les portes de veritat, volen que ho faci bé i això m'omple de confiança. Em sento part d'ells. Abans de firmar dubtava de com em tractarien. A GP-3 hi ha els pilots de formació de Ferrari, Re-nault, McLaren… Si soc aquí és perquè creuen en mi.

Notícies relacionades

I si la van fitxar no és per ser dona. Per ser dona no seria aquí. Fa 14 anys que competeixo. La meva ambició és agafar aquest volant. Sento que m'han escollit per ser ràpida, no per ser dona. La prioritat és la velocitat, no el gènere. Al final mana el cronòmetre.

¿Fora del circuit corre? ¿Al carrer? No. Hi ha radars per tot arreu. Les carreres les deixo per a la pista.