EL MARATONIÀ RAL·LI SUD-AMERICÀ

Sobreviure per vèncer

El qatarià Al-Attiyah i el català Coma es mantenen líders i favorits d'un Dakar, que segueix eliminant pilots per la duresa

El campió Roma es resisteix a abandonar després d'un accident

El líder 8 El cotxe del qatarià Al-Attiyah, ahir, al seu pas per territori de Jujuy, a l’Argentina.

El líder 8 El cotxe del qatarià Al-Attiyah, ahir, al seu pas per territori de Jujuy, a l’Argentina. / EFE / NICOLÁS AGUILERA

2
Es llegeix en minuts
EMILIO PÉREZ DE ROZA / BARCELONA

Duríssim Dakar. Brutal. Ho relaten els herois mateixos. Un Dakar que viu les seves últimes etapes i en què dos veterans, dos campions, es mantenen com a favorits. El qatarià Nasser al-Attiyah (Mini), que va aconseguir ahir la seva quarta victòria d'etapa, i el català Marc Coma (KTM), que ahir va ser segon després, una altra vegada, d'un portentós i recuperat Joan Barreda (Honda), reconeixen que «està sent un dels ral·lis més durs de la història». Al-Attiyah i Coma han reforçat els seus lideratges en cotxes i motos i ara compten amb 28 minuts sobre el sud-africà Giniel de Villiers (Toyota) i 7.35 minuts sobre el portuguès Paulo Gonçalves (Honda), respectivament.

La sensació que han passat moltes coses i molt poques de bones és tremenda. Ja no queda gairebé res del poderosíssim equip Peugeot, on hi havia tres dels més grans campions, com són l'espanyol Carlos Sainz, que va tornar a salvar la vida miraculosament al patir un accident brutal amb tres voltes de campana, i els francesos Stéphane Peterhansel i Cyril Déspres. I, circumstàncies de la vida, per retratar encara més la duresa de la carrera resulta que, amb tota probabilitat, el campió serà un ric pilot privat que es va poder comprar un Mini i guanyar el Dakar, tot i no estar en l'equip oficial, com és el qatarià Al-Attiyah. Paradoxes de la vida.

Nani Roma, un altre dels bicampions enormes, lluitava ahir a la nit, al tancament d'aquesta edició, per reparar el seu Mini, que també va rodar pels aires i va donar fins a cinc voltes de campana. Roma, que almenys tornarà a casa havent guanyat una etapa, no s'ha recuperat encara de l'enorme decepció soferta el primer dia ¡al quilòmetre tres de carrera!, quan va tirar a les escombraries, per una absurda i incomprensible avaria al seu Mini, el treball de tot el 2014.

Buscar els límits físics

Tot això i més els va passar als favorits en cotxe, però és que el favorit en motos, el castellonenc Joan Barreda, vencedor ahir amb una gran exhibició, amb 1.39 minuts d'avantatge sobre Coma, va enterrar les seves possibilitats de victòria en una decisió dictatorial de l'organització, que es va negar a suspendre una etapa suïcida en què van abandonar més de mig centenar de motos i 46 pilots van haver de ser tractats d'hipotèrmia.

«Està sent un Dakar molt dur

-reconeix el tetracampió Coma—i les motos, lògicament, som les que ho patim més. És importantíssim mantenir la concentració i seguir amb la mateixa determinació, malgrat que, a aquestes altures, el més difícil és controlar les teves pròpies forces. El desgast físic està sent terrible. Malgrat tot, estic disfrutant. I aquesta és la grandesa de la carrera, perquè fa que busquis els teus propis límits».

Un forat brutal

Notícies relacionades

Roma, que va patir un espectacular accident al quilòmetre 193 de l'etapa d'ahir, intenta no abandonar la caravana del ral·li. «Obríem pista i ens hem menjat un perill no assenyalat, un forat brutal, i hem destrossat un parell de rodes. Després hem avisat Nasser (Al-Attiyah, el seu company d'equip) i altres pilots», va explicar el vencedor del Dakar en dues edicions, el 2004 en motos i l'any passat en cotxes.

I, enmig de tant caos, una heroïna, la catalana Laia Sanz (Honda), que ahir va tornar a estar entre els millors de l'etapa i segueix en el top-10, al conservar la vuitena plaça de la general de motos.