Transport públic
Els usuaris dels autobusos que uneixen el Baix Llobregat i Barcelona es queixen de les condicions del servei
Després d’una setmana i mitja de protestes, l’operador ha publicat un comunicat en què explica que hi continuen havent incidències fins a finals del mes de gener

El recent nou operador del servei d’autobusos entre el Baix Llobregat i Barcelona, Avanza, ha rebut diverses queixes dels usuaris en les primeres setmanes de servei que afirmen que no s’està portant a terme els horaris ni les millores que es van comunicar.
El 26 de desembre, es va posar en marxa Avanza, el nou operador del servei del Transport Públic entre Barcelona i el Baix Llobregat, una companyia pertanyent a Mobility ADO, gràcies a l’adjudicació en el concurs de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). L’operadora porta diferents línies, com l’L80, l’E80, l’L86, l’E86, l’N16, l’N17, l’N18 i l’N19 que cobreixen trajectes entre Castelldefels, Gavà, el Prat de Llobregat, Sant Boi de Llobregat, Viladecans, Barcelona i l’Hospitalet de Llobregat.
L’adjudicació del contracte es va anunciar el 30 de juliol del 2021, però fins al 26 de desembre del mateix any no s’ha posat en marxa i té una durada de sis anys amb possibilitat de ser prorrogats a quatre anys més. El canvi es va anunciar com unes «millores en les freqüències dels autobusos», ja que suprimien línies com l’L87 de Viladecans i l’L81 a Gavà amb el pretext que augmentaven la freqüència a «només» 15 minuts d’espera, cosa que, segons els usuaris i diferents fonts, no ha passat.
«Els autobusos semblen més vells i desgavellats»
Els usuaris han notat aquestes irregularitats, com és el cas del Borja, que agafa de tots els dies l’L80 i l’E80 a Viladecans per anar a treballar i la seva experiència amb l’operador la defineix com a «nefasta», ja que «van prometre molts canvis i de moment són molt pitjors, no passen cada 15 minuts, passen cada 30, com el servei anterior». Fins i tot afirma que hi ha autobusos que es passen la parada i no fan el trajecte correcte: «He tingut ja diversos problemes d’impuntualitat i al final he hagut d’optar per altres mitjans de transport, afirma el Borja amb enuig.
Un altre dels usuaris que agafa les línies E86 i L80 a Viladecans és el Jaume, que abans podia agafar l’L87, que li anava millor: «És un greuge, el fet que s’hagin carregat diverses línies d’autobús perjudica la meva puntualitat». Quant a l’aspecte dels autobusos, no són el «moderns i avançats que Avanza va prometre», sinó que «semblen molt més vells i desgavellats, i la seguretat del tema covid brilla per la seva absència». El Jaume insisteix en la deficiència del nou servei: «Això que passen cada 15 minuts, de vegades si de vegades no. En hores punta l’L86 en principi sí que passa, tot i que hi ha dies que no, de vegades no ha passat en una hora».
Usuaris de Twitter també han volgut explicar el seu descontentament davant de les promeses no complertes i fins i tot s’han fet ‘estudis’ per veure si és certa la puntualitat de les noves línies.
...segons els horaris...
— Estevet de Can Pixa (@EsteveCanPixa) 7 de enero de 2022
L86-BCN cada 15 minuts ✅ compleixen
E86-BCN cada 20 minuts ❌MAL, han faltat 2
L86-Vila cada 15 minuts ✅ compleixen
E86-Vila cada 20 minuts ❌MAL, ha faltat 1 (he estat 1h10 mirant busos)
Demanen solucions «a les deficiències del servei»
ERC Viladecans ha sigut un dels grups polítics que s’han fet ressò d’aquesta casuística i ha anunciat el seu descontentament amb aquest canvi. Així, el principal grup de l’oposició a Viladecans ha realitzat una instància en què demana al govern local (PSC+Comuns) que exigeixi a Avanza i a l’AMB una solució immediata «a les deficiències del servei».
ERC Viladecans denuncia diferents irregularitats en el nou servei, com que «no hi ha comunicació entre els vehicles i l’emissora», i que molts autobusos «no disposen de la mampara homologada» per protegir els conductors dels usuaris seguint el protocol de seguretat per la pandèmia de la covid-19.
⚠️ Seguim de prop les múltiples deficiències i incidències que usuaris i treballadors del servei d'#autobús interurbà al #BaixLlobregat pateixen arran del canvi de concessió de Mohn a Avanza aquest desembre. Reclamem solucions a l'Ajuntament de #Viladecans i @Mobilitat_AMB
— ERC Viladecans (@ERCViladecans) 5 de enero de 2022
1/2 pic.twitter.com/1hCCWqdU0m
La regidora d’ERC Myriam Moysett ha asseverat que «bona part dels vehicles aportats per la nova concessionària provenen del Consorci Regional de Transports de Madrid des d’on van ser retirats per incomplir amb el seu pla de qualitat, després de superar els 10 anys d’antiguitat».
Resposta d’Avanza
Després d’una setmana i mitja d’incidències, l’operador ha publicat un comunicat en què explica que continuen existint incidències fins a finals del mes de gener i en què lamenten «profundament les afectacions i esperem recuperar la vostra confiança».
Notícies relacionadesD’aquesta manera, tal com detalla el comunicat, les línies d’autobusos E80 i E86 tornen a la freqüència de 30 minuts, quan inicialment es va afirmar que serien de cada 15 minuts. Un altre dels canvis és la supressió de la línia E97. La línia E98 és la que cobrirà la freqüència «promesa» i l’autobús passarà cada 15 minuts, però només en les hores punta del matí.
📣⚠️Informem dels següents canvis provisionals i temporals, amb motiu de les adequacions dels 🚍 per a restablir la normalitat del servei:
— Transport públic Baix Llobregat sud (@avanzaenBCN) 9 de enero de 2022
E80 i E86: freqüència de 30min els dies feiners
E97: supressió de tot el servei
E98: freqüència de 15min en hora punta del matí
+ℹ👇🏼 pic.twitter.com/z805pY9Hn7
Més notícies de Sant Boi , Gavà, l’Hospitalet i Viladecans en l’edició local d’EL PERIÓDICO
- Estat dels embassaments avui, 5 de maig, a Catalunya: Sau, Foix, Susqueda i la resta de pantans
- Bancs Confirmat pel Banc d’Espanya: aquests són els motius pels quals poden bloquejar-te el compte
- IRPF Compte amb llençar les teves declaracions d’hisenda d’anys anteriors: poden investigar-les
- Comissió Operació Catalunya L’exvicepresidenta Sáenz de Santamaría nega la policia patriòtica: «Em va tocar exercir el poder, però mai el vaig disfrutar»
- Recomanacions "Inoblidable": el bar de Mataró aclamat per les seves saboroses tapes
- TRIOMF A MONTILIVI L’immortal Stuani ressuscita el Girona, que fuig del descens
- El protagonista Marcus Thuram, el nen de la Barça Escola
- Taxes en el cine Trump amenaça amb aranzels del 100% al cine produït a l’estranger
- Crisi habitacional Barcelona, París i Roma reclamen crear un fons europeu per a vivenda
- Gat adoptiu Un sistema ferroviari amb peus de fang