100 anys DO La Rioja

Si el vi és alegria, els Rioja formen part de la marca Espanya

La DOCa Rioja celebra el seu centenari a Londres, epicentre del seu mercat internacional, amb un festival que marida tradició, diversitat, sostenibilitat i orgull patri.

Dues britàniques a la festa riojana de Hackney Wick, Londres

Dues britàniques a la festa riojana de Hackney Wick, Londres

5
Es llegeix en minuts

100 anys de rigor, territori i visió de futur

La Denominació d'Origen Qualificada Rioja compleix un segle des de la seva creació l’any 1925. Un segle de feina honesta, rigorosa i compromesa amb la qualitat, que ha consolidat el seu prestigi entre les grans regions vitivinícoles d’Europa. Però lluny de mirar només al passat, Rioja posa rumb cap al futur. El seu Pla Estratègic orienta la denominació cap a la sostenibilitat i la innovació, des de la recuperació de vinyes singulars fins a la protecció del sòl agrícola i del paisatge natural. Tal com recorda el Consell Regulador, “Rioja és avui una referència internacional en qualitat, però també vol ser-ho en sostenibilitat”.

I per celebrar els cent anys de bon fer, la DO va organitzar el cap de setmana passat una festa memorable en què aquesta redactora no només ha ampliat els seus coneixements sobre aspectes bàsics del món del vi —com distingir entre un Criança, un Reserva o un Gran Reserva—, sinó que també ha après a identificar matisos de color, sabors en boca, la presència de glicerines reposades, els diferents tipus de raïm i les regions on millor es desenvolupen. A més, ha aprofundit en les particularitats de les bótes de roure, siguin americanes o franceses... Sens dubte, el vi és gastronomia, és paisatge, és cultura i és diversió.

DATOS CLAVE DE LA PRODUCCIÓN

Londres: brindis global pel centenari

La capital britànica, on es troba el principal mercat d’exportació de Rioja, va ser l’escenari escollit per celebrar aquest esdeveniment històric. I no va ser una celebració qualsevol: dues jornades completes de tastos, showcookings amb xefs com José Pizarro i Omar Allibhoy, sessions de DJ, dansa i classes magistrals amb experts com Olly Smith al cor de Southbank.

Íñigo Tapiador, director de comunicació i màrqueting del Consell Regulador, ho resumeix així: “Hem tirat la casa per la finestra. Volíem una festa per a milers de persones, on es celebrés Rioja com el que és: una part de la marca Espanya. Com el futbol o la gastronomia, Rioja forma part del que exportem al món.” Per a ell, la clau de l’èxit resideix també en la proximitat: “Quan el vi es presenta d’una manera amigable, sense pretensions, la gent respon. I aquí a Londres hem vist moltíssima gent jove gaudint dels nostres vins.”

Diversitat: la gran fortalesa de Rioja

Una de les paraules més repetides pels cellerers presents al festival va ser diversitat. Ignacio López, de Bodegas Campo Viejo, ho descriu amb passió: “Rioja és diversitat de sòls, d’altituds, d’orientacions… però també és diversitat cultural, de formes de treballar cada parcel·la. Aquesta riquesa és única.” I per a Sergio Leza Ruiz, de Bodegas Leza García: “Rioja pot ser un país del vi per si mateix. Aquí hi trobes negres, blancs, escumosos o rosats al nivell de les grans regions del món. I el millor és que és una marca compartida, que ens fa grans a tots.”

Aquesta riquesa també es reflecteix en l’estil: des de criances i reserves amb criança en roure francès o americà, fins a blancs vibrants i escumosos sorprenents. Gonzalo Salazar, de Bodegas Tarón, ho confirma: “La gent s’està enduent una sorpresa amb els blancs i els escumosos. Rioja no és només vi negre clàssic. Aquí conviuen estils molt diferents, tots amb una qualitat altíssima.”

El vi és cultura… i alegria

Més enllà de les etiquetes, tots els protagonistes coincideixen que el vi és una experiència cultural i emocional. Per a Pablo de Simón, de Viñedos y Bodegas de la Marquesa: “El vi forma part de la nostra gastronomia. No és obligatori beure’n, però amb uns ous ferrats amb xoriço… una copeta hauria de ser-ho.” Salazar ho remata amb el seu estil desenfadat: “El vi és companyia, el vi és diversió. Quina millor beguda hi ha que un bon vi?” Mentre que Leza l’eleva a un pla simbòlic: “Quan beus Rioja, beus tradició, cultura, saber fer. Estem embotellant un paisatge.”

Iniciar-se en el món del vi sense por

El tast, l’apreciació dels matisos, l’elecció d’un vi... tot això també va formar part de les converses a Londres. Quins consells donarien els experts a qui fa les primeres passes? López ho té clar: “No cal fer cas a ningú. El vi és un aliment com el pa o la fruita. Cal tastar i trobar el que més t’agradi.” I Salazar hi coincideix: “El vi és infinit. Entra-hi sense prejudicis i busca el teu vi. Pot ser un blanc, un negre suau o un escumós. I oblida’t de l’amic que ho sap tot.” Leza afegeix: “Tastar és identificar el que ja coneixes: sabors, olors, records. Només cal tenir paciència i observar.”

Fins i tot es van atrevir amb consells per cultivar raïm. “Cal una bona dosi d’inconsciència i una visió a molt llarg termini”, bromeja López. “És gairebé una filosofia de vida.”

La garantia Rioja

Notícies relacionades

I si alguna cosa reivindiquen amb entusiasme és que Rioja no només es beu: també es visita. “Les regions del vi són llocs de calma. Aquí no hi ha massificació. Et prens una copa al capvespre i respires”, diu Salazar. “El que valoren molts visitants estrangers és justament això: la tranquil·litat.”

La confiança és un altre dels pilars. Íñigo Tapiador ho explica com un valor de marca: “Un Rioja poques vegades falla. Si no saps què demanar, un Rioja sempre és una garantia. Això és fruit de molts recursos dedicats al control de qualitat, la traçabilitat i l’autenticitat.” I hi afegeix: “Potser el mateix sector ha fet del vi una cosa massa formal. Però el consumidor ha de saber que pot començar per on vulgui, que el gaudeixi sense pressió.”

Cent anys després, Rioja mira al futur

Aquest centenari a Londres no ha estat només una commemoració. Ha estat una reafirmació d’identitat. Rioja és terra, és esforç, és sabor… i també és alegria. “El que hem fet a Londres emociona. Milers de persones celebrant Rioja. Això és construir marca Espanya”, conclou Tapiador.