Estafes
Aquest és el nou ‘simpa’ utilitzant el mòbil que preocupa les gasolineres
Els delictes d’aquest tipus, amb sancions econòmiques de fins a tres mesos, s’han multiplicat durant els últims mesos
Els ‘simpas’, com popularment es coneixen els delictes en què el consumidor marxa de l’establiment sense pagar, s’han multiplicat a les gasolineres durant els últims mesos. Tal com va explicar Víctor García Nebreda, secretari general de l’Associació d’Empresaris d’Estacions de Servei Comunitat de Madrid (AEESCAM), l’alt preu del combustible té «relació directa» amb l’augment de conductors que porten a terme aquest tipus de pràctiques il·legals.
Tot i que les gasolineres compten amb sistemes de vigilància, per la qual cosa identificar els vehicles que s’escapen sense pagar el proveïment resulta una tasca fàcil, les noves funcions dels dispositius mòbils han permès millorar les tècniques utilitzades per aconseguir aquesta mena de simpas.
Simulació de pagament amb el mòbil
El procediment per aconseguir enganyar els treballadors de les estacions de servei consisteix a simular el pagament del proveïment a través del mòbil. En el moment del cobrament, els delinqüents reprodueixen al seu telèfon la gravació del so que emet el datàfon al completar una transacció. D’aquesta manera, abandonen la gasolinera sense haver efectuat el pagament, mentre que el treballador a la caixa espera la impressió del rebut (que evidentment no arriba mai).
La implementació del sistema NFC als dispositius electrònics permet fer pagaments ‘contactless’ i d’altres operacions a través del mòbil. Aquesta funció, cada cop més utilitzada entre els compradors, permet que aquesta nova estafa passi desapercebuda.
Infraccions i sancions
Notícies relacionadesEn la majoria de casos, els ‘simpas’ a les gasolineres estan tipificats com delictes lleus, ja que l’import robat sol ser d’una quantitat inferior als 400 euros. Per això, aquesta mena d’infracció se sanciona amb multes econòmiques d’entre un i tres mesos, a més de la devolució de la quantitat robada.
No obstant, la reincidència d’aquest tipus de delicte pot acabar comportant que passi de lleu a greu i, per tant, s’apliquin penes més dures. D’aquesta manera, les sancions podrien estendre’s durant un any i fins i tot incrementar-se a penes de presó d’entre un i sis anys, en funció dels fets.
- Com queden les prestacions Les pensions pujaran un 2,7% i les mínimes ho faran més d’un 7%
- Els comptes del 2026 Catalunya posa les primeres multes per vulnerar la llei d’habitatge
- L’escut social El Govern suavitza la moratòria contra els desnonaments per salvar les pensions
- Aniversari Òmnium reivindica Muriel Casals 10 anys després de la seva mort
- Setmana decisiva Azcón i Alegría, duel sense suport extern
