A L'EDICIÓ DIGITAL
La RAE actualitzarà al desembre l'ús de "sexe dèbil" com a "despectiu" i "discrimintori"
sexodebilrae
La Real Academia Española (RAE) matisarà a finals de desembre a l'edició digital del seu diccionari l'ús de les expressions "sexe dèbil" i "sexe fort".
Tal com va indicar el mes de març passat, "sexe dèbil" inclourà una "marca d'ús" en què s'indicarà que aquesta expressió s'utilitza "amb intenció despectiva o discriminatòria", mentre que a l'expressió "sexe fort" l'acompanyarà una altra marca, amb la indicació del seu ús "en sentit irònic".
Seguiran al diccionari
La RAE ha indicat que segueix la mateixa línia que fins ara i que, per tant, no pot "censurar" cap paraula si està en ús. En concret, aquestes dues expressions estan documentades en textos de diversos autors, alguns dels quals són actuals, i per tant seguirà al diccionari.
En el cas de "sexe dèbil", el primer autor a utilitzar aquesta expressió va ser Leandro Fernández de Moratín el 1790, i després d'ell ho han fet el comte de Noroña, Espronceda, Gertrudis Gómez de Avellaneda, Bretón de los Herreros, Facundo (José Tomás de Cuéllar), José María Pereda, Pedro Antonio de Alarcón, Ricardo Palma, Emilia Pardo Bazán, Blanco White, Ortega Munilla, (Leopoldo Alas) Clarín, Benito Pérez Galdós, Juan Apapucio Corrales, Gregorio Marañón, Eugenio Noel, Coloma, Wenceslao Fernández Flórez, Miguel Ángel Asturias, Ibargüengoitia, Victoria Ocampo, M. Longares, Mujica Laínez, Álvaro Pombo, Che Guevara, Gonzalo Celorio, Carlos Ruiz Zafón i Carmen Alborch, entre molts altres.
Així mateix, el primer autor a utilitzar l'expressió "sexe fort" va ser Benito Jerónimo Feijoo el 1760, i després d'ell Mariano José de Larra, Bretón de los Herreros, Modesto Lafuente, Gertrudis Gómez de Avellaneda, Rosalía de Castro, Facundo (José Tomás de Cuéllar), Pedro Antonio de Alarcón, Emilia Pardo Bazán, Ricardo Palma, (Leopoldo Alas) Clarín, Benito Pérez Galdós, Concepción Arenal, Rubén Darío, Miguel de Unamuno, Gonzalo Torrente Ballester, entre altres.
Campanya #Yonosoyelsexodébil
En referència a la petició registrada el mes de febrer passat a Change.org per la noia de Huelva Sara Flores Romero a favor d'eliminar aquestes expressions, que fins ara compta amb més de 171.590 firmes, la institució ha assenyalat que les dues expressions ja havien sigut revisades abans de l'inici d'aquesta campanya (#Yonosoyelsexodébil).
Notícies relacionadesEn aquest sentit, la RAE ha recordat que hi ha una via més ràpida per enviar propostes al diccionari, a través de la seva pàgina web.
Segons han indicat fonts de la RAE, a més d'aquesta matisació, l'actualització del DRAE inclourà altres paraules noves i modificacions que es presentaran en roda de premsa abans que s'acabi l'any.
- Segona vida (25) / LUIS MILLA "Hisenda em va fer una inspecció quan me’n vaig anar del Barça al Madrid"
- Canvi climàtic Joan Roig dimiteix com a alcalde d’Alcanar a ‘Salvados’: «Ens ve una cosa molt greu, molt greu»
- Joan Roig, d’Alcanar, primer alcalde que dimiteix pel canvi climàtic
- Programa solidari Catalunya es bolca contra el càncer en ‘La Marató 2025’
- Lloc recomanat El petit poble de Tarragona que 'National Geographic' considera "una obra d'art"
- Acord de Govern i Comuns Catalunya mantindrà la rebaixa del 50% dels bitllets del transport el 2026
- L’entorn de la zona zero «Tenim senglars davant de casa»: preocupació veïnal als municipis de la zona zero de la pesta porcina a Catalunya
- Segons ‘People’ Qui és Nick Reiner, el fill i presumpte assassí del director Rob Reiner i la seva dona: problemes amb les drogues i entrades i sortides de centres de rehabilitació
- Resum de l’Any Els més estilosos del 2025, segons ‘The New York Times’: Rosalía, Alcaraz i diverses absències clamoroses
- Desconeguts i diferents
