VOLUNTARIAT
Tu també pots posar un lloc oblidat al mapa
Metges sense Fronteres organitza aquest dimecres una 'mapató' a Barcelona
mapatonjulio
¿Tens plans per a aquest dimecres a la tarda? Metges sense Fronteres te'n proposa un de força original, a més de solidari: participar en una 'mapató', que no és res més que contribuir a cartografiar llocs del planeta que no figuren als mapes perquè no interessen des d'un punt de vista comercial. Aquests llocs, per contra, sí que interessen a les oenagés per a les seves missions, de manera que situar-les en un mapa els facilita la tasca humanitària.
Com el seu nom indica, la 'mapató' (mapa + marató) consisteix a reunir-se un grup de persones i 'mapejar' els llocs indicats durant diverses hores. La pròxima cita a Barcelona tindrà lloc a la Facultat de Geografia i Història de la Universitat de Barcelona, de 18.00 a 21.00 hores. Les places són limitades i és necessari registrar-s'hi prèviament.
"Pot venir gent sense experiència", explica Juan José Arévalo, coordinador de MSF d'aquesta mena d'activitats a Espanya. Això sí, després el seu treball és comprovat per uns 'validadors', que tenen coneixements sobre la matèria. Es treballa sobre OpenStreetMap, la plataforma de mapes lliures amb llicència oberta.
PROJECTES EN DIVERSES CIUTATS
El treball està coordinat per Missing Maps, una plataforma de la qual formen part diverses oenagés (la Creu Roja i MSF, entre altres), que és la que assigna la zona a cartografiar en cada mapató. Se celebren mapatons en diverses ciutats (per a aquesta mateixa setmana, n'hi ha altres de previstes a França, Holanda, els Estats Units i la República Txeca). Fins al mateix dia de l'esdeveniment, no se sap quin lloc del món tocarà a cada grup.
Hi ha dos grans motius pels quals una zona és seleccionada per cartografiar, explica Arévalo. Un és que es tingui coneixement de zones oblidades o desateses (que no tenen accés a serveis de salut, per exemple), en què es vol realitzar algun projecte de cooperació. L'altra seria en situacions d'emergència, després d'alguna catàstrofe, en zones que és urgent cartografiar per ajudar a distribuir l'ajuda humanitària.
S'organitzen mapatons diverses vegades a l'any (l'última va ser el juliol passat), de manera que si les places estan esgotades, sempre et pots apuntar al seu grup de Facebook per estar informat de les futures activitats.
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- Concurs 55 candidats estrella de tot el món opten a dissenyar el Liceu Mar
- "En algun moment hauré de fer el dol"
- Tradicions amb encant El poble de Catalunya que té un pessebre vivent de més de 200 persones: dia, horari i entrades
- Lloc recomanat El petit poble de Tarragona que 'National Geographic' considera "una obra d'art"
- Professor i pedagog Mor als 87 anys Joaquim Arenas, un dels pares de la immersió lingüística
- Escàndol internacional Trump, Clinton i la trama Epstein d’abús sexual: les claus
- Accident mortal Mor atropellada una jove de 20 anys que circulava en patinet a Sant Cugat
- DIUMENGE, 16.15 H. El Barça acomiada sense Pedri l’any més feliç de Flick
- Eleccions municipals del 2027 Pisarello o Bob Pop: els Comuns obren la competició per elegir el seu alcaldable a Barcelona
