INCIDENT INÈDIT

Vol UX-6102: «Disculpin el retard, però s’ha escapat un gos per les pistes del Prat»

Dilluns passat, a l’aeroport del Prat, per primera vegada en molts anys, es va escapar un gos al ser descarregat de la bodega d’un vol procedent de Varsòvia, i va provocar un petit (o gran) enrenou per les pistes i va retardar, lleugerament, alguns vols.

Una mujer con un perro en uno de los pasillos de la Terminal T4 del Aeropuerto Adolfo Suárez-Madrid Barajas

Una mujer con un perro en uno de los pasillos de la Terminal T4 del Aeropuerto Adolfo Suárez-Madrid Barajas / Eduardo Parra/Europa Press

4
Es llegeix en minuts
Emilio Pérez de Rozas
Emilio Pérez de Rozas

Periodista

ver +

Dilluns, 12 de gener, 19.55 hores, aeroport de Son Sant Joan, lògicament no és 20 d’agost, ni 18 de juliol, ni tan sols 15 de juny. Porta C-44. La cosa està calmada. Vol UX-6102,Palma-Barcelona,d’Air Europa, amb sortida a les 20.20 hores. Un (quasi) clàssic ‘pont aeri’, una saltamartí, d’anada i tornada, entre les dues ciutats mediterrànies, que, habitualment, a aquella hora, comença a acumular minuts de retard, pel que sigui, i és molt difícil que surti puntual.

I sí, a aquella hora i en aquell minut, arriba l’amabilíssim ‘e-mail’ d’AirEuropa demanant disculpes perquè el vol, en efecte, sortirà amb «una mica» de retard. No gaire, comenta el personal, amabilíssim, que ja és a la porta d’embarcament. «Res, en lloc d’embarcar a les 19.40, ho farem a les 20.20 o així». Ningú es desespera, doncs. Repeteixo, 12 de gener, l’avió va mig buit.

I sí, entrem a l’avió a aquella hora, ens asseiem i, just quan acabem de cordar-nos els cinturons, el comandant del vol ens dona la benvinguda i, molt cordialment, ens demana perdó per les molèsties que ens ha pogut ocasionar la sortida tardana del nostre vol. I va i diu: «Disculpin el retard, però s’ha escapat un gos per les pistes del Prat». I, lògicament, fins que no l’han atrapat, s’han hagut de suspendre totes les maniobres.

El gos protagonista d’aquesta curiosa història procedia de Varsòvia i viatjava en una caixa gran a la bodega de l’avió perquè pesava més de vuit quilos, mascota i cistella de transport, i no podia viatjar a la cabina.

Un portaveu més que amable d’Aena (Aeroports Espanyols i Navegació Aèria) de Barcelona, que es va sorprendre que El Periódico li preguntés per l’incident («simplement, que ho sàpiga, ho ha comentat el comandant»), va reconèixer que, sí, que un gos d’una mida considerable s’havia escapat de la seva caixa, entre les 19.00 i les 20.00 hores d’aquest dilluns, s’havia desorientat i havia hagut de ser perseguit i recuperat durant una bona estona, afectant «de manera important» el trànsit aeri. Poca cosa més.

Incident insòlit

La mateixa font, que va reconèixer sorprendre’s que el comandant del vol ho expliqués, així, de cop i volta, va assegurar que es va tractar d’«un incident insòlit», que no s’havia produït en anys. És més, la persona que ens va confirmar l’incident no recordava cap altre cas de gos a la bodega que s’escapés.

No totes les companyies permeten viatjar amb un gos petit a la cabina i, si ho autoritzen (Air Europa, per exemple, n’és una), la mascota i la cistella de transport no poden excedir els vuit quilos. Jo mateix viatjo amb l’Anubis, el meu pinscher, habitualment tot i que aquest dilluns no ho vaig fer, no.

Així que el gos que es va escapar dilluns al vespre i va provocar un gran enrenou i va provocar un gran alegria, momentània, sí, a les pistes de l’aeroport del Prat, devia ser d’una mida considerable per tenir l’obligació de viatjar a la bodega de l’avió d’un vol que procedia de Varsòvia.

La veritat és que no deixa de ser, en efecte, un «incident insòlit» el que va passar dilluns al Prat, ja que, al llarg de l’any, les companyies aèries transporten centenars, milers, de mascotes, tant a cabina com a la bodega.

«La veritat», va assenyalar una portaveu d’una de les tres companyies de ‘handling’ (manipulació i gestió d’equipatge i càrrega) que operen a l’aeroport de Barcelona, «és que per a la quantitat de milers i milers de mascotes que transportem en tots els nostres vols, que sigui la primera vegada, en anys, que s’escapa un animal al ser manejat, descarregat, de la bodega d’un avió, és, sens dubte, tot un èxit». Pel que sembla, en efecte, són molt pocs els vols que no porten, almenys, un animal a la cabina o a la bodega.

Notícies relacionades

Si viatgen a la bodega, com el gos que es va escapar, es va desorientar i va deambular dilluns per les pistes del Prat durant una bona estona fins a tornar a ser capturat i, sí, en efecte, únicament provoquen un cert retard en diversos vols, ho fan en condicions molt diferents de com ho feien fa molts anys.

«Ara ho han de fer en caixes homologades i, en aquest sentit, és molt més difícil que, al manejar-les, es produeixin aquests incidents, es desmuntin o s’obri la cistella de transport gegant». A més, abans estava autoritzat lligar-los i fins i tot sedar-los, ara no. Podien col·locar-li un morrió, ara no. Ara, els animals viatgen en una bodega especial, amb el mateix ambient, aire, temperatura que a la cabina de passatgers, aigua i menjar, sobretot si el vol és llarg.