Boira intensa

Mossos investiguen per què no es va activar el dispositiu antiboira a l’AP-2, on han mort tres persones

Un matrimoni i la seva filla han mort en un sinistre en el qual la seva furgoneta ha xocat contra un camió

L’autopista ha estat tallada diverses hores per dos accidents en els dos sentits que han implicat 20 vehicles

4
Es llegeix en minuts
El Periódico

Un accident múltiple ha provocat almenys tres víctimes mortals i una desena de ferits a l’autopista AP-2 a Castelldans (les Garrigues, Lleida) aquesta matinada i obliga a tallar la via en els dos sentits, segons han informat els Mossos d’Esquadra. En el sinistre s’han vist implicats més de 20 vehicles, entre els quals hi ha alguns camions. Els tres morts són un matrimoni i la seva filla, menor d’edat, i estaven en una furgoneta. L’altre ocupant del vehicle, també fill de la parella, està en estat crític, ingressat a l’hospital Arnau de Vilanova, a Lleida.

Els morts són el matrimoni integrat per M.G.L. i A.R.O., de 38 i 37 anys, respectivament, i veïns de Barcelona. La furgoneta ha col·lidit amb un camió cap a tres quarts de cinc de la matinada en el quilòmetre 156 de l’autopista AP-2, al seu pas per Castelldans, a la comarca lleidatana de les Garrigues. La mare també havia sigut traslladada amb vida a l’hospital, però ha mort.

A la mateixa zona en què ha tingut lloc aquest accident mortal i gairebé a la mateixa hora, s’han produït dos sinistres múltiples més a l’esmentada autopista, en direcció a Barcelona.

En total, segons el Servei Català de Trànsit, en els tres sinistres s’han vist implicats una vintena de vehicles, entre els quals, diversos camions.

Protocol no activat

Trànsit i els Mossos d’Esquadra investiguen per què el Ministeri de Transports no ha activat la matinada d’aquest divendres la senyalització antiboira a l’autopista AP-2 al seu pas per les Garrigues. Segons la poca visibilitat que hi havia a la zona en aquella hora, d’entre 150 i 75 metres, s’haurien d’haver posat en marxa les tres primeres de les quatre fases del protocol, amb plafons, senyals lluminosos i focus. No obstant, el Ministeri, titular de la via i gestor des de l’1 de setembre passat quan es van aixecar els peatges, no ha avisat el Servei Català de Trànsit i diu que la visibilitat havia baixat «puntualment» a 11 metres.

Les tres primeres fases s’apliquen a partir d’una visibilitat igual o inferior als 300 metres i són consecutives, malgrat que es pot aplicar qualsevol fase sense passar per les anteriors. Aquest divendres de matinada hi havia una de les boires més espesses d’aquesta temporada de tardor i hivern.

A conseqüència dels sinistres, l’autopista ha quedat tallada durant diverses hores en els dos sentits de la marxa, i s’han habilitat desviacions per la sortida 5 en direcció a Barcelona i la sortida 8 en direcció a Lleida.

El Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) ha atès en aquests altres dos accidents un total de vuit persones. Una d’elles es troba greu i ingressada a l’hospital Arnau de Vilanova. També ha atès set ferits lleus, dels quals quatre han sigut traslladats a l’Arnau de Vilanova i un al CAP de les Borges. Dos més han rebut assistència in situ.

L’autopista AP-2 ha deixat de ser de peatge aquest any 2021 i la seva conservació ha passat a ser competència de l’Estat.

Crítiques de Trànsit

L’accident múltiple s’hauria produït en un moment de boira intensa. En funció de la gravetat d’aquest fenomen meteorològic, s’aplica un protocol diferent a les carreteres en forma d’avisos en plafons informatius que regulen la velocitat i, si és el cas, tallant el trànsit.

En declaracions a TV-3, el director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, ha assegurat que han demanat explicacions al Ministeri de Transports, competent en la gestió de l’AP-2, per saber si han actuat de forma correcta, vistes aquestes greus conseqüències amb tres persones mortes, una desena de ferits i 20 vehicles implicats.

El protocol antiboira l’aplicava Abertis fins fa quatre mesos, quan es van aixecar els peatges, però fa unes dues setmanes el ministeri va comunicar a la Generalitat que no veia necessari aplicar la quarta fase, la de tallar la via i desviar el trànsit en cas de visibilitat inferior als 75 metres. Trànsit es va oposar a aquest canvi i va demanar que almenys es prenguessin mesures alternatives, cosa que fins ara no ha passat.

Notícies relacionades

Per la seva part, la Direcció General de Carreteres del Govern espanyol assegura que els tres accidents d’aquest divendres s’han produït per una «situació molt especial en la qual ha baixat puntualment la visibilitat a menys d’11 metres. El ministeri assegura que des de fa temps es col·labora amb Trànsit per millorar els protocols antiboira i es continuarà fent. Així, el Govern espanyol assegura que treballa per reforçar la senyalització amb senyals ocults que s’obriran quan es posi en marxa el protocol i es col·locaran més carros de senyalització lluminosa.

135 morts el 2021

Amb aquest sinistre ja són 135 les persones mortes a Catalunya per accidents de trànsit en vies interurbanes.