REDUCCIÓ DE LA CONTAMINACIÓ
Una campanya reclama una reducció dràstica del vehicle privat
Entitats catalanes demanen que es potenciï la bicicleta i el transport públic per al desconfinament

zentauroepp53334333 barcelona 04 05 2020 sociedad barcelona terrazas de bares ce200506144500 /
Catorze entitats catalanes han llançat la campanya ‘Confinem els Cotxes. Recuperem la Ciutat’ per reclamar un desconfinament amb una reducció «dràstica» de l’ús del vehicle privat i donar prioritat als vianants, bicicletes i transport públic.
A través d’un comunicat, les 14 entitats impulsores han considerat que a les ciutats postconfinament és necessari que s’alliberi espai del cotxe per a «caminar de forma segura i anar amb bicicleta», així com «per potenciar la capacitat del transport públic». El principal argument, esgrimeixen, és la dràstica reducció de la contaminació que ha suposat l’absència de cotxes als carrers durant el confinament per la pandèmia de la Covid-19.
«La bicicleta ha de representar el vehicle prioritari del desconfinament. És el vehicle més net i eficient, permet desplaçaments llargs i garantir distàncies de seguretat», han assegurat, per la qual cosa consideren necessària la construcció d’«una xarxa de vies sense vehicles de motor que faciliti la mobilitat activa entre barris i ciutats».
Barcelona, Girona i Vic
Les entitats impulsores han celebrat les iniciatives dutes a terme per ajuntaments com el de Barcelona, Girona i Vic, però adverteixen que «les mesures proposades per l’Ajuntament de Barcelona així com per altres ajuntaments fins al moment són insuficients».
«En el cas de Barcelona, afecten pocs carrers i, especialment la zona més cèntrica de la ciutat i l’Eixample», han concretat i han afegit que «per avançar cap a una ciutat lliure de contaminació és necessari restringir el trànsit rodat un 50».
Per aquesta raó, les entitats han demanat a les administracions «un pla de xoc urgent per convertir les calçades en vies prioritàries per a vianants i bicis, a tots els carrers i accessos de les ciutats», i «la conversió del carril esquerre en carril bus en totes les vies d’accés a les grans ciutats».
Entitats i particulars
Notícies relacionadesLes entitats que impulsen aquesta campanya són Ecologistes en Acció; Plataforma per la Qualitat de l’Aire; Eixample Respira; BACC; Federació d’Associacions de Veïns i Veïnes de Barcelona; Associació per la Promoció del Transport Públic; Fridays for Future; Rebel·lió o Extinció Barcelona; Moviment per la Justícia Climàtica; Climacció; Girona pel Clima; Rebel·lió o Extinció Lleida i Mollet pel Futur.
També s’hi han afegit més de 200 entitats per donar recolzament i més de 1.500 particulars.
- Pèls de punta Gonzalo Bernardos adverteix del "festival" immobiliari que ve: "L'habitatge de compra es posarà molt car..."
- Dol a Hollywood Adeu a Redford, llegenda progressista
- Exposició El duel ‘Leonardo vs. Michelangelo’, en experiència immersiva
- Mobilitat La futura llei del taxi preveu erradicar les VTC urbanes a Barcelona
- Educació La Fundació Bofill proposa un pla per millorar la comprensió lectora
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Pròxim Orient Les mesures de la Comissió Europea contra Israel només afectaran un terç de les importacions
- Helicobacter pylori: així són els símptomes de la infecció que afecta la meitat de la població
- Cinema ‘Sirat’, d’Oliver Laxe, representarà Espanya als Oscars 2026