06 jul 2020

Anar al contingut

REDUCCIÓ DE LA CONTAMINACIÓ

Una campanya reclama una reducció dràstica del vehicle privat

Entitats catalanes demanen que es potenciï la bicicleta i el transport públic per al desconfinament

Una campanya reclama una reducció dràstica del vehicle privat

RICARD CUGAT

Catorze entitats catalanes han llançat la campanya ‘Confinem els Cotxes. Recuperem la Ciutat’ per reclamar un desconfinament amb una reducció «dràstica» de l’ús del vehicle privat i donar prioritat als vianants, bicicletes i transport públic.

A través d’un comunicat, les 14 entitats impulsores han considerat que a les ciutats postconfinament és necessari que s’alliberi espai del cotxe per a «caminar de forma segura i anar amb bicicleta», així com «per potenciar la capacitat del transport públic». El principal argument, esgrimeixen, és la dràstica reducció de la contaminació que ha suposat l’absència de cotxes als carrers durant el confinament per la pandèmia de la Covid-19.

«La bicicleta ha de representar el vehicle prioritari del desconfinament. És el vehicle més net i eficient, permet desplaçaments llargs i garantir distàncies de seguretat», han assegurat, per la qual cosa consideren necessària la construcció d’«una xarxa de vies sense vehicles de motor que faciliti la mobilitat activa entre barris i ciutats».

Barcelona, Girona i Vic

Les entitats impulsores han celebrat les iniciatives dutes a terme per ajuntaments com el de Barcelona, Girona i Vic, però adverteixen que «les mesures proposades per l’Ajuntament de Barcelona així com per altres ajuntaments fins al moment són insuficients».

«En el cas de Barcelona, afecten pocs carrers i, especialment la zona més cèntrica de la ciutat i l’Eixample», han concretat i han afegit que «per avançar cap a una ciutat lliure de contaminació és necessari restringir el trànsit rodat un 50».

Per aquesta raó, les entitats han demanat a les administracions «un pla de xoc urgent per convertir les calçades en vies prioritàries per a vianants i bicis, a tots els carrers i accessos de les ciutats», i «la conversió del carril esquerre en carril bus en totes les vies d’accés a les grans ciutats».

Entitats i particulars

Les entitats que impulsen aquesta campanya són Ecologistes en Acció; Plataforma per la Qualitat de l’Aire; Eixample Respira; BACC; Federació d’Associacions de Veïns i Veïnes de Barcelona; Associació per la Promoció del Transport Públic; Fridays for Future; Rebel·lió o Extinció Barcelona; Moviment per la Justícia Climàtica; Climacció; Girona pel Clima; Rebel·lió o Extinció Lleida i Mollet pel Futur.

També s’hi han afegit més de 200 entitats per donar recolzament i més de 1.500 particulars.