AVENÇ AL CORREDOR MEDITERRANI

Barcelona i València, mitja hora més a prop en tren a partir del 13 de gener

Foment posa data a l'estrena de la variant de Vandellòs, que acaba amb dècades de via única

Ábalos demostra amb la inauguració la seva aposta pel corredor mediterrani, segons el ministeri

Barcelona i València, mitja hora més a prop en tren a partir del 13 de gener

JOAN REVILLAS

Es llegeix en minuts

Manuel Vilaseró

Els 39 quilòmetres de via única entre Tarragona i Vandellòs que alenteixen el trànsit ferroviari entre Catalunya i el litoral mediterrani ja tenen data de caducitat. El 13 de gener entrarà en servei la variant de Vandellòs, amb 64 quilòmetres de via nova que permetran una reducció dels temps de viatge d’uns 30 minuts per al trajecte Barcelona-València, segons han explicat fonts del Ministeri de Foment. Amb l’estrena quedarà resolt un dels colls d’ampolla que asfixien el corredor mediterrani.

La nova via hauria d’haver entrat en servei l’any 2013 però l’aturada en la inversió d’infraestructures protagonitzada per l’Executiu de Mariano Rajoy la va retardar sine die.  La seva arrencada sis anys després és «un clar exemple de l’aposta del ministeri que dirigeix José Luis Ábalos per impulsar el corredor mediterrani», afirmen des del departament.

Alacant i Múrcia

La nova variant possibilitarà una millora de capacitat, operativitat, i fiabilitat, així com aquesta reducció de temps de viatge. Al comptar actualment amb una sola via, l’horari de les anades i tornades està molt condicionat i obliga en moltes ocasions els combois a aturar-se per deixar passar altres. La distància entre Barcelona i València es podrà recórrer en dues hores i 40 minuts aproximadament. També suposarà reduccions de temps per als trajectes fins a Alacant i Múrcia.

Adif Alta Velocidad (Adif AV) va finalitzar el mes d’octubre passat de forma satisfactòria el període de proves i els recorreguts de fiabilitat, necessaris per tramitar la posada en servei d’aquesta infraestructura. Quinze mil quilòmetres recorreguts van permetre certificar la seguretat de la via.  Actualment s’està duent a terme la formació de maquinistes per part de Renfe, que es prolongarà durant el mes de desembre.

En paral·lel, Adif AV està enllestint tota la documentació tècnica i la tramitació administrativa necessària per a l’homologació de la nova infraestructura i el conjunt dels sistemes que la integren per poder rebre l’autorització per part del’Agència Estatal de Seguretat Ferroviària.

Per aquests motius, i «amb l’objectiu de minimitzar les possibles afeccions a trens de viatgers al corredor mediterrani durant el període nadalenc», Foment ha decidit fixar la posada en servei de la variant fora de les dates festives, malgrat que Ábalos havia anunciat a primers de l’octubre passat que l’obra entraria en servei al llarg de desembre.

Una velocitat que es va perdre

Amb la rebaixa de 30 minuts prevista en el trajecte, comença a recuperar-se la durada que al seu dia va tenir el tren entre València i Barcelona, que ha anat allargant-se amb el pas dels anys. En el cas de l’Euromed, amb l’opció més ràpida, el viatge actualment dura entre 3 hores i 10 minuts i 3 hores i 20, sempre que no hi hagi retards. En el millor dels casos ara passarà a durar 2 hores i 40 minuts, que era poc menys que el que durava el viatge quan es va inaugurar el servei el 1997.

Et pot interesar

Ara la nova via és d’ample convencional, amb intercanviadors que la connecten amb la línia d’alta velocitat. En dos anys està previst que comenci a funcionar una plataforma de doble via entre Vandellòs i Castelló d’ample internacional, el que tornaria a escurçar el temps del trajecte i completaria la infraestructura entre la frontera i València.

En la seva visita a València a l’octubre, Ábalos va afirmar que s’inverteixen 4 milions d’euros al dia en el corredor, i va recordar que recentment també s’ha licitat «el nus de La Encina, que era un altre punt complicat, i fins a Almeria ho tenim pràcticament tot licitat, les dates continuen sent les que vam dir».