Pla contra la delinqüència sobre rodes

Policies i jutges aconsegueixen foragitar les bandes de lladres de l'AP-7

L'operació Pista dels Mossos d'Esquadra i les ordres d'allunyament redueixen els robatoris a la meitat

Els empresonaments es multipliquen al demostrar-se que els assaltants pertanyen a grups organitzats

180910-ex-pro-furts-autopistes / periodico

5
Es llegeix en minuts
Óscar Hernández
Óscar Hernández

Periodista

ver +

El tradicional joc de ‘policies i lladres’ es juga cada dia a l’AP-7, l’autopista de peatge on es concentren el 90% dels furts a automobilistes, preferentment turistes. El fenomen ha motivat que els Mossos d’Esquadra despleguin cada any l’operació Pista per agafar aquests lladres in fraganti, un dispositiu que va començar ahir i que acabarà quan acabi l’estiu. Aquest any els agents juguen amb avantatge. Les ordres judicials d’allunyament i la pressió policial més gran d’un grup de membres especialitzats en aquests delictes han aconseguit reduir a menys de la meitat els 10.000 robatoris anuals que es produïen a les autopistes catalanes el 2010 i que tanta fama van donar llavors a la temible banda dels peruans.

“Ara els peruans ja no existeixen. Van desaparèixer el 2015, quan els seus principals líders van ser empresonats.“Ara els peruans ja no existeixen. Van desaparèixer el 2015 El que tenim són grups organitzats procedents d’Europa de l’Est. Alguns venen només amb el bon temps i es queden tot l’estiu. D’altres viuen a Catalunya i intensifiquen els robatoris en la temporada turística”, explica el subinspector Manel (prefereix no donar el seu cognom), cap de la Unitat Operativa de Mobilitat (UOM) dels Mossos mentre patrulla d’incògnit per l’AP-7.

El grup que dirigeix està format per 18 agents, als quals s’afegeix qualsevol patrulla que sigui a la zona on es necessita actuar. “A l’operació Pista comptem amb tots els recursos,des d’una patrulla que és a prop d’on es produeix el robatori fins a un helicòpter”, explica el seu superior, Joaquim Bayarri, l’intendent en cap de la Divisió de Transport, encarregada de la seguretat de carreteres, aeroports i estacions.

Més de cent càmeres

Però l’ajuda que més agraeixen els Mossos, a banda de la dels seus propis companys i la del sistema judicial, és la del centre de gestió i vigilància d’Abertis, l’empresa concessionària de l’AP-7, que disposa de més d’un centenar de càmeres que vigilen des del tràfic fins a les estacions de servei i les àrees de descans. “Des d’aquí no només controlem la circulació, sinó que també podem veure accidents o qualsevol incidència”, explica Alfons Dorado, coordinador en cap del centre d’operacions d’Abertis, on sovint s’instal·len mossos per poder dur a terme les seves investigacions.

Centre de control d’Abertis a l’AP-7 des d’on es poden detectar els robatoris a turistes. / ANNA MAS

“Des del centre de control podem vigilar les àrees de servei i de descans i gravar els delictes. També fer el seguiment d’un vehicle sospitós”, aclareix Manel poc abans de parar-se amb el seu company en una àrea de servei. Una parella de persones grans baixen d’un vehicle amb matrícula francesa per estirar les cames i no tanquen les portes. “Dos lladres s’acostarien ara a preguntar-los alguna cosa, mentre un tercer s’aproximaria d’amagat per l’altre costat, obriria la porta del cotxe i agafaria la bossa per treure els diners”, indica l’investigador expert.

Jubilats estrangers de vacances

“Sempre busquen persones grans, com una parella de jubilats, que portin molt efectiu i que siguin de fora perquè així no aniran al judici. Seleccionen cotxes sense nens. No volen problemes. I quan ja han robat els diners, tiren la cartera amb la documentació al mateix lloc, però no per deferència a les víctimes, sinó perquè no els agafem amb aquestes proves del robatori a sobre”, afegeix el subinspector Manel.

Pel mateix motiu els lladres d’autopistes no s’emporten mòbils, ni càmeres de fotos, ni res que, a l’estar en el seu poder, els pogués relacionar amb el delicte. I és que són molt llestos i estan molt especialitzats. Saben que si no són violents els acusaran d’un furt (robatori a la distracció sense violència), una falta, que no un delicte, i evitaran la presó.

El delicte de punxar rodes

Per acabar amb aquesta sensació d’impunitat i que els mateixos lladres actuïn una vegada i una altra, els Mossos d’Esquadra han aconseguit en molts casos demostrar que els detinguts constitueixen una organització criminal. Així han aconseguit que comencin a ingressar a presó, com va passar a finals de març amb sis delinqüents d’origen serbi i kosovar detinguts a les comarques de Tarragona. Acumulaven més de cent detencions i tenien en el seu poder uns 25.000 euros en moneda de diferents països i fins i tot una pistola. El grup s’havia especialitzat a punxar la roda del cotxe de la víctima, moltes vegades en un peatge, per obligar-la a parar i robar-lo a la distracció.

I ha sigut aquesta tècnica de punxar rodes un altre dels detalls que ha permès als investigadors ser més contundents contra aquestes bandes. “Hem acreditat davant el fiscal i els jutges que punxant les rodes es comet un delicte contra la seguretat del trànsit al posar en risc la víctima i els altres conductors”, indica l’intendent Bayarri.

A 100 metres de distància

I hi ha una altra novetat important que sorgeix d’aquesta complicitat entre els policies i els jutges: les ordres d’allunyament de les autopistes per als lladres, que van començar l’any passat. “De les 80 persones que vam detenir el 2018, a 29 se’ls va imposar una ordre d’allunyament”, explica el cap del grup policial.

Notícies relacionades

“Acordo prohibir-li aproximar-se a menys de 100 metres de l’AP-7, les seves àrees de servei o descans”, diu la interlocutòria judicial que se li entrega al lladre després de declarar i quedar en llibertat. I si abans, una vegada lliure, tornava a l’autopista a robar, ara desapareix o emigra a un altre país. “Saben que si els agafem o simplement els identifiquem a l’autopista, hauran comès un delicte per incomplir l’ordre d’allunyament i això els pot suposar sis mesos de presó”, explica Bayarri.

S’ha acabat la reincidència. L’operació Pista, les càmeres de vigilància, els càrrecs per associació il·lícita, el delicte contra la seguretat del trànsit, l’ordre d’allunyament de les autopistes... Tot suma per foragitar els lladres del volant. 

El consell: Compte amb els samaritans

<span style="font-size: 1.6rem;">Forçar una porta o trencar un vidre converteix un furt, que constitueix una falta, en un delicte. I els lladregots de l’autopista ho saben molt bé. Per això n’hi ha prou amb tancar bé les portes del cotxe. Els Mossos d’Esquadra aconsellen també les possibles víctimes que, si se’ls punxa una roda a l’autopista, parin en un lloc segur, utilitzin les armilles reflectores i els triangles d’emergència <strong>“i facin atenció a les persones que es parin a ajudar-los perquè poden ser lladres”.</strong></span>

Temes:

Autopistes