Repte de grafiters al Metro de Madrid

22.000 euros per empastifar el vagó del Rei

El suburbà madrileny reforça la vigilància sobre el comboi més antic i valuós que conserva després de detectar una aposta a les xarxes socials

apertura-grafiteros-metro-madrid

apertura-grafiteros-metro-madrid

5
Es llegeix en minuts
Juan José Fernández

El vagó més veterà dels que conserva el Metro de Madrid, un cotxe de 1919 amb què el rei Alfons XIII va inaugurar el suburbà, s’ha convertit en objectiu cobejat dels grafiters, segons fonts de l’àrea de seguretat de l’empresa pública de transports. Els seus integrants van rebre avís a finals de la passada setmana que circula en xarxes socials restringides un repte entre “escriptors” de grafitis (així es fan dir), pel qualguanyarà 18.000 euros el primer que aconsegueixi arribar amb el seu esprai al vagó històric.

Al llarg d’aquesta setmana, l’aposta ha pujat, indiquen les mateixes fonts: el ‘premi’ està ja en 22.000 euros. El repte es comparteix entre grups organitzats de Madrid, Barcelona i València com si mantinguessin una competició entre si.

El metro madrileny ha reforçat la vigilància entorn del cotxe, la peça més valuosa d’una exposició especial muntada per aquest servei públic a l’estació de Chamartín per commemorar l’any del seu primer centenari. Sis vigilants de la divisió de seguretat privada de l’empresa Ilunión recorren constantment l’espai de l’estació en el qual està aparcat. Dos d’ells vigilen a la sortida dels túnels, i els altres quatre recorren les andanes.

Dos vigilants del dispositiu especial de seguretat del Metro de Madrid passen davant del vagó amb què Alfons XIII va inaugurar el suburbà. / J. J. F.

Al llarg de la passada setmana, els vigilants han detectat grafiters rondant i fent fotos dels possibles accessos a l’andana. “Ja els hem vist quatre vegades”, confirmava un dels guardes divendres passat, tens davant de la proximitat del cap de setmana. En les vies on es mostra el vagó està parada la circulació d’altres trens. 

L’exposició té un horari limitat ja a quatre hores els matins dels divendres, dissabtes i diumenges. Els visitants poden veure un vagó de ferro pintat en un bonic cadmi vermell fosc per fora, i a brillant laca blanca per dins.

El vagó, que llueix escuts de plom als seus flancs i una maquinària impol·luta, es conserva després d’una laboriosa restauració tal com era a començaments del segle XX, amb els seus seients clavetejats de fusta i tela, les seves barres de subjecció de tub metàl·lic i les seves tulipes blanques de vidre.

El 26 d’octubre de 1919, el rei Alfons XIII (en el centre de la imatge) va inaugurar el Metro de Madrid viatjant en aquest vagó entre les estacions de Sol i Chamartín. / A. E. P.

El 17 d’octubre de 1919, Alfons XIII va recórrer els cinc quilòmetres que separen les estacions de Cuatro Caminos i Sol. El seu descendent i actual monarca, Felip VI, va sortir en un tren modern de l’estació de Sol el passat 17 d’octubre per arribar fins a Chamartín i inaugurar l’exposició.

Avui, la major part de la setmana l’exposició és buida de públic i amb cintes que impedeixen l’accés. Alguns curiosos fan fotos amb els seus mòbils des de les vores, sense poder apropar-se als vagons en dies feiners. 

Audàcia i violència

Els responsables de la seguretat del Metro de Madrid tenen raons per concedir-li credibilitat a l’envit que comparteixen en mòbils i ordinadors els grafiters, donada l’audàcia que venen mostrant.

Amb aquesta perspectiva, des d’una zona alta, els grafiters prenen nota de l’espai de l’exposició i els seus possibles accessos mentre un equip de guardes privats vigila els vagons històrics en una andana buida. / J. J. F.

Des del passat 1 de novembre, grups de fins a 46 persones han pres andanes i cotxeres per pintar els trens, agredint en una ocasió dos policies i provocant una crisi nerviosa a un maquinista. “Exigim que se’ls apliqui el Codi Penal –explica el sindicalista de CCOO Alfonso Blanco, membre de la Comissió de Seguretat del Comitè d’Empresa del suburbà madrileny–, perquè des de l’estiu els hem vist portar barres de ferro i bats de beisbol i no dubten a fer servir la violència o a retenir companys en autèntics segrestos. Davant d’això no es poden imposar petites multes i càstigs ridículs”.

grafiteros-en-el-metro-de-madrid-nov-18- / periodico

Els temps han canviat. Fa uns anys es posaven a prova al metro famosos grafiters com El Muelle, autors singulars. Ara acudeixen en grups organitzats. Les fonts de la seguretat del Metro expliquen que, en cadascuna d’aquestes bandades, almenys dos membres s’encarreguen de la seguretat, distraient, amenaçant o fins i tot agredint els vigilants. “Fer-los cara és inútil i perillós. Nosaltres ni ens hi apropem”, explica un tècnic dels trens que els porta veient un any.

De nit, a les cotxeres

A Madrid són els mecànics del metro els que més saben d’aquest fenomen, ja que els “escriptors” trien més les cotxeres que les estacions per a les seves “intervencions”, perquè allà els trens estan aturats. Dels 13 dipòsits amb què compta l’empresa, els de Cuatro Vientos, Cuatro Caminos, Vicálvaro i Canillejas són els més visitats. Les bandes prefereixen la nit al dia i els dies festius als laborables “perquè un dilluns hi pot haver més d’un centenar de treballadors als tallers, i un diumenge només cinc persones per tanda”. Per a tècnics i guardes de seguretat, les actuals circumstàncies han convertit en maleït el torn de cap de setmana.

Les victòries dels brètols són efímeres, ja que Metro de Madrid destina al rentat el mateix dia els vagons que són pintats. Però els autors dels atacs aconsegueixen eternitzar les seves obres penjant-les a YouTube, amb vídeos cada vegada més elaborats. Un dels més seguits ésd’un grup que es fa dir Hated Crew (equip odiat) i d’una de les seves “operacions” l’agost passat a la línia 5.

grafiteros-hated-crew---madrid-metro-wholecars / periodico

Notícies relacionades

Els mecànics del metro han observat que els grafiters no només assalten les cotxeres per pintar: busquen emportar-se caçadores dels treballadors, granotes i uniformes, per disfressar-se en futurs assalts. També intenten aconseguir claus de quadrat. Amb una d’aquestes s’obre la porta de la cabina del maquinista. Els sindicats del Metro han demanat que se substitueixin aquests panys per tancaments de clau electrònica.

Igualment, Alfonso Blanco creu que l’empresa hauria de fer un seguiment a internet i xarxes socialsperquè es retirin tota mena de vídeos que mostren com conduir un tren del metro. CCOO vol que se sotmeti a la revisió de les centrals sindicals un videojoc promocional l’elaboració del qual Metro de Madrid va llançar a contracta pública el gener passat.