Anar al contingut

NOU ACTE VANDÀLIC

Els grafiters ataquen un històric vagó del metro de Barcelona

Els empleats del suburbà denuncien que l'última pintada es va produir quan el tren era a la intempèrie

El furgó de la sèrie 100 va començar a circular l'any 1926 i va ser un dels primers que va funcionar a la capital catalana

J. G. Albalat

Els grafiters ataquen un històric vagó del metro de Barcelona

Uns grafiters van assaltar fa un parell de setmanes les cotxeres del metro de Can Boixeres, a l’Hospitalet de Llobregat, i van estampar els seus dibuixos a les parets exteriors d’un històric vagó de la sèrie 100 (el 126), un dels primers que van circular per la ciutat de Barcelona, el 1926. Fonts de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) han explicat a aquest diari que algunes pintades són antigues, de quan el furgó estava encara allotjat en un hangar. No obstant, sobresurt un dibuix de color blanc que, segons denuncien els treballadors del suburbà, és recent, de quan el furgó va ser abandonat a la intempèrie per les obres que s’estan realitzant a les instal·lacions que l’acollien. La pluja ha pogut provocar més danys. Ara, la relíquia està en un taller, segons la companyia metropolitana.

Al furgó es pot apreciar la paraula “Killer” en blanc intens. Amb colors difuminats i apagats, s’observen més grafitis, el que fa suposar que són més antics. És a dir, no és la primera vegada que aquest vagó pateix els atacs dels vàndals que es colen a les cotxeres malgrat la vigilància que hi ha al recinte. “Actuen quan volen, fins i tot a la llum del dia”, explicar un empleat del metro. L’atac ha quedat a la vista dels treballadors quan les obres a l’hangar van provocar que el vell vagó es quedés uns dies a l’aire lliure. Segons l’opinió dels empleats de TMB, el vehicle hauria d’haver sigut traslladat a les cotxeres d’El Triangle, al carrer Jaume Brossa, al barri de La Pau, on s’emmagatzemen altres peces de valor històric.

Per a la inauguració del primer tram del Ferrocarril Metropolità de Barcelona (Transversal), el 1926, entre la Bordeta i la plaça de Catalunya, es van construir una desena de combois per la societat barcelonina Material per a Ferrocarrils i Construccions (MACOSA). Cada vehicle va costar 159,187 euros. Estaven numerats del 121 al 130. El 1929, per a l’Exposició Universal, es van incorporar dos trens més d’aquestes característiques. Tots era de la sèrie 100. Estaven decorats a l’estil modernista amb colors groc i negre, la qual cosa va causar sensació entre els usuaris. Sense anar més lluny, se’ls anomenava “salons rodants” o “catedrals rodants”. I és que fins a 1967, van ser els cotxes més grans de metro en servei al món. A Barcelona, els túnels de la L1 eren la casa seva.

Trens restaurats

Als anys 50, aquests combois van ser modernitzats i van perdre el seu color inicial groc i negre pel blau i crema, amb el qual van arribar al final de la seva explotació diària. També es van suprimir els seus característics finestrals ovalats. Anys després es van recuperar. La sèrie 100 es va retirar de la circulació als anys 70 de forma progressiva. Als 80, tres cotxes (el 125, 126 i el 131) van ser restaurats i es van repintar com estaven el dia en què es van estrenar (de groc i negre). Van circular els diumenges i dies assenyalats com a tren històric per rememorar els orígens del suburbà. El 1987, van ser retirats de forma definitiva.

Dels històrics vagons de la sèrie 100, únicament dos es van quedar a Catalunya. El 126, pintat de groc, es va quedar a Barcelona, i el 131 va anar a parar al Museu de Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú, tot i que després va ser desballestat. El 28 d’octubre de 1998, es va inaugurar a l’estació de França una mostra per commemorar el 150 aniversari de l’arribada del tren a la Penísula. Allà, després de ser retaurat de nou, es va exposar el 126. A les cotxeres de Can Boixeres, on ha estat dins d’un habitacle especial per a ell, esperava el seu definitiu emplaçament, però ara uns vàndals l’han pintat.

Temes: Grafitis