CONSELL DE MINISTRES

El Govern permet limitar els VTC i d'aquí a 4 anys anul·lar-los

A partir del 2022 les autonomies i els municipis decidiran si renoven els permisos o els deneguen

Les administracions locals sí que podran establir immediatament restriccions als horaris i torns

el-gobierno-cede-a-las-autonomas-las-competencias-sobre-las-licencias-vtc / periodico

3
Es llegeix en minuts
Manuel Vilaseró

El cop als vehicles de transport amb conductor (VTC) d’Uber i Cabify es retarda quatre anys. Els conductors d’aquestes plataformes podran continuar operant durant aquest període, passat el qual les comunitats autònomes podran decidir quantes llicències renoven o fins i tot si no en renoven cap. El que sí podran fer de manera immediata les administracions locals i regionals és establir horaris, dies concrets de circulació, recorreguts màxims i altres condicionants com els que afecten actualment els taxis.

El decret llei que conté aquesta reforma modifica la llei d’ordenació del transport terrestre (LOT) i ha sigut aprovat aquest divendres pelConsell de Ministres. El ministre de Foment, José Luis Ábalos, ha justificat el trasllat de les competències a la comunitats pel tipus de servei que presten les VTC. “És un transport urbà, igual com el taxi, per tant el normal és que el regulin les mateixes autoritats locals, que són les responsables de la mobilitat al seu territori”, ha afirmat.

Les autonomies podran intentar tornar a la proporció 1/30 (11.200 VTC per 65.000 taxis) que estableix la llei o fixar-ne una de pròpia. Actualment la proporció a Barcelona és d’1/6 i a Madrid, 1/3. 

Indemnització en temps

El període transitori es justifica per la necessitat d’evitar una allau de reclamacions. El decret el que fa en realitat és “indemnitzar en temps” els actuals titulars, la patronal dels quals calculava en uns 3.500 milions d’euros l’import que els podia correspondre si s’“expropiaven” el 80% dels 11.200 permisos vigents en l’actualitat. “No està l’administració per fer front a responsabilitats patrimonials com les de les autopistes de peatge”, han indicant fonts ministerials.

La reforma estableix també un termini de sis mesos perquè el Govern aprovi un projecte de llei amb sancions més dures per a les VTC que incompleixin les seves condicions de servei. Aquesta és una altra de les reclamacions dels taxistes, que veuen com la seva competència se salta les normes perquè li surt més a compte pagar multes que seguir-les. Aquesta reforma es demorarà més temps perquè “no podia fer-se per la via del decret perquè afecta el règim sancionador”, apunten les mateixes fonts.

AMB: aixecament de la suspensió  

A Catalunya l’efecte immediat del decret hauria de ser, segons l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), l’aixecament de la suspensió judicial cautelar que pesava sobre la restrictiva regulació de les VTC que va aprovar el juny passat l’organisme presidit per l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau. Aquesta entitat s’ha afanyat a anunciar que demanarà l’esmentat aixecament al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC), cosa que podria produir-se en qüestió de dies.

L’organisme metropolità discrepa, en canvi, del període transitori de 4 anys. No creu que aquesta compensació en forma de temps estigui justificada “ni des del punt de vista econòmic ni el jurídic” i afirma que complicarà molt la gestió del dia. Per minimitzar aquests efectes negatius, convidarà la Generalitat a desenvolupar conjuntament “el màxim de mesures de limitació i regulació de la prestació de les VTC”, en la línia del que li permet el reial decret.

La Generalitat esperarà

Notícies relacionades

El Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat esperarà a reunir-se amb l’AMB la propera setmana i a examinar a fons el decret abans de pronunciar-se sobre si és necessari maximitzar aquestes limitacions. En qualsevol cas, considera que el decret eludeix un aspecte que preocupava a la plaça de Sant Jaume: la possibilitat d’haver de fer front a reclamacions judicials si s’anul·laven llicències amb efecte immediat.

També esperarà la convocatòria de dimecres vinent en la qual els directors generals de Transports de les autonomies es reuniran amb la cúpula de Foment.