LA GUERRA DEL TAXI

Uber i Cabify porten al carrer la tensió amb el Govern

Un 90% dels conductors secunden la jornada de viatges gratis i dijous tallaran la Castellana davant de Foment

El sector protesta contra el decret que obligarà les VTC a obtenir també llicència municipal o autonòmica

jcarbo45204966 taxi vtc180926145809

jcarbo45204966 taxi vtc180926145809 / RICARD CUGAT

4
Es llegeix en minuts
Manuel Vilaseró

Les tornes han canviat. El sector del taxi va aconseguir un gir del Govern favorable als seus interessos amb les mobilitzacions massives del juliol passat i el dels Vehicles de Transport amb Conductor (VTC) es disposa a emular-lo en vigílies de l’aprovació divendres del decret que pot suposar la seva mort, en paraules dels seus dirigents. L'estira-i-arronsa ha començat aquest dimecres amb una oferta de viatges gratis entre les 10 i les 22 hores i seguirà demà amb un tall de tres hores del passeig de la Castellana, a Madrid, davant del Ministeri de Foment.

El decret que aprovarà el Consell de Ministres traslladarà a les comunitats autònomes i els ajuntaments la responsabilitat de regular les VTC, operades per les plataformes Uber i Cabify, cosa que a la pràctica significarà que hauran de sol·licitar una segona llicència en aquestes administracions. Aquestes podrien denegar-les fins que s’arribi a la proporció 1/30 de VTC/taxis, la que exigeix l’actual llei d’ordenació del transport aprovada el 2015 pel Govern del PP i que mai ha arribat a complir-se. Els municipis de Madrid i Barcelona ja han mostrat la seva intenció d’imposar aquesta ràtio.

15.000 nous aturats

La decisió podria suposar la desaparició del 80% de la flota, ja que actualment la ràtio mitjana és d’1/6 (11.200 davant de 65.000) i a Madrid arriba a ser d’1/3. Uns 15.000 empleats (autònoms o per compte d’altri) es quedarien al carrer, segons denuncien els seus dirigents. Això sense tenir en compte que milers de llicències estan pendents de recursos judicials que previsiblement es fallaran a favor de les noves VTC. 

La primera mesura de protesta, la gratuïtat del servei durant dotze hores, ha sigut promoguda per la patronal Unauto, en el marc d’una campanya de publicitat i màrqueting sota el lema #EnElFuturoCabemosTodos. Els convocants han procamat al cap de poques hores l’èxit de la iniciativa, a l’haver sigut seguida per un 90% dels conductors, segons les seves dades.  

La mobilització de dijous no està convocada per les plataformes ni per la patronal sinó per una organització de conductors, l’Associació d’autònoms de les VTC. A més, compta amb el recolzament del Sindicat Lliure dels treballadors del transport.

Col·lapsar la Castellana

La manifestació arrencarà a les 11:00 del matí d’aquest dijous des del Monument a Emilio Castelar, a l’altura del passeig de la Castellana 39, i pujarà fins a Nuevos Ministerios a l’altura del carrer Joaquín Costa, per allà dirigir-se cap a la seu del Ministeri de Foment i llegir un comunicat.

El sindicat convocant calcula que poden reunir uns 2.000 cotxes i més de 3.000 persones en tot el recorregut, col·lapsant els vuit carrils de la Castellana durant tres hores.

"Volem demostrar que tenim tanta força de mobilització com el taxi”, ha advertit José Antonio Parrondo, un dels principals empresaris de les VTC.

Tot i que al seu dia van criticar les manifestacions dels taxistes, ara opten pel mateix mètode, tot i que marquen distàncies. “Nosaltres avisem abans a la Delegació de Govern i només ho farem durant tres hores. Serà totalment pacífica. No col·lapsem aeroports ni estacions de tren", afegeix Parrondo.

Rodes punxades

No és decartable que hi hagi incidents, ja que alguns sectors del taxi fan la guerra pel seu compte amb agressions a VTC i els seus conductors. El sector ha denunciat que la matinada d’aquest dimecres han aparegut una vintena de cotxes amb finestretes trencades o rodes punxades al barri madrileny de Villaverde.

Més enllà de les protestes al carrer, si el decret segueix endavant, les VTC podrien reclamar indemnitzacions milionàries que un estudi ha calculat en uns 3.000 milions d’euros. El prestigiós constitucionalista Santiago Muñoz Machado  sosté, en un informe recent, que la doble llicència per a una única activitat seria contrària a l’ordenament jurídic espanyol i europeu, i al tenir un efecte revocatori hauria d’anar sempre acompanyat d’una indemnització.

Restriccions per dies

El ministre de Foment, José Luis Ábalos, que ha negociat directament amb els taxistes no ho veu igual perquè “no s’expropiaran llicències”. Un possible camí per evitar les indemnitzacions seria que els ajuntaments utilitzessin la competència que els brinda el decret per restringir la circulació en determinats dies de la setmana en funció de les matrícules o horaris fixats. Amb això s’aconseguiria reduir el nombre de cotxes d’Uber i Cabify operant al carrer sense haver d’indemnitzar els amos dels permisos.

Malgrat que Ábalos no ha volgut revelar el contingut exacte del decret, també ha transcendit que les Comunitats Autònomes i els ajuntaments disposarien d’un període de cinc anys per assumir gradualment les competències de control sobre les VTC. Si passat aquest termini no hi ha una regulació regional i local en marxa, l’Estat podrà retirar llicències VTC quan aquestes hagin de ser renovades (es renoven cada dos anys), per acotar-se d’aquesta forma a l’1/30.

Servei desbordat 

Notícies relacionades

La jornada gratuïta que han ofert les companyies amb llicència VTC aquest dimecres no ha sigut del tot reeixida en algun dels casos, informa Arnau Soto. El servei sense càrrec durant tot el dia ha deixat a usuaris sense poder fer el seu trajecte, almenys usuaris que volguessin esperar més d’una hora. Un dia on s’esperava més demanda de vehicles, s’ha massificat el conflicte i s’ha disparat el temps d’espera del servei.

El procés de reserva del vehicle ha sigut normal, però l’augment de demanda de la flota de vehicles s’ha vist desbordat i molts usuaris s’han quedat sense transport. “Estàs avançant en la llista d’espera i necessitem més temps per assignar-te un conductor”, deia en el missatge de l’aplicació mentre no es rebia cap resposta. Fins  una hora i mitjana d’espera, provocant així el malestar dels usuaris.