Anar al contingut

BALANÇ NEGATIU

Les morts de trànsit a Catalunya s'han disparat un 42% aquest any

Trànsit posarà tres nous radars de tram a l'AP-2 i l'AP-7 per frenar l'"emergència viària"

La sinistralitat s'ha incrementat un 90% els dies festius i un 11% per la velocitat

Rafa Julve

Les morts de trànsit a Catalunya s'han disparat un 42% aquest any

"Estem en una situació d’emergència viària", ha avisat aquest dimecres en roda de premsa el director del Servei Català de Trànsit (SCT), Juli Gendrau. I no ho ha dit una sola vegada, sinó unes quantes, ja que les dades són "alarmants". Les morts en accidents de trànsit s’han disparat a Catalunya un 42% entre el gener i el juny d’aquest any si es compara amb el mateix període del 2017. Un total de 92 persones han perdut la vida a la carretera en els últims sis mesos, en contraposició a les 65 de l’any passat. Els dies festius i les seves vigílies es consoliden a més com els dies negres a la carretera amb un creixement del 90% de les morts aquests dies, i la mania de trepitjar més l’accelerador puja en el grup dels factors culpables.

Perquè "velocitat, alcohol, drogues i distraccions [mirar el mòbil, especialment]" són els quatre ingredients principals que provoquen aquest còctel nociu, ha destacat el conseller d’Interior, Miquel Buch, que ha fet una crida a la responsabilitat dels conductors, però també ha detallat algunes mesures que prendrà el seu departament per aturar aquesta dinàmica preocupant. De totes, la que s’emportarà el primer titular serà la instal·lació aquest estiu de tres nous radars de tram, dos dels quals a l’A-2, entre Jorba i Argençola (en els dos sentits), i un altre a l’AP-7, entre Santa Perpètua de Mogoda i Mollet del Vallès.

D’aquesta manera ja seran 146,44 quilòmetres (dels 12.000 que té la xarxa viària catalana) els que estaran controlats per 30 cinemòmetres de control de velocitat mitjana. I que consti que la mesura s’aplicarà no amb afany recaptatori, ha insistit el conseller Buch, ja que s’ha afanyat a constatar que els radars es col·locaran en els trams on es registren més accidents i que la instal·lació d’aquests dispositius és garantia que es redueixen els accidents allà on s’instal·len. En dades: en els trams amb radars s’han reduït els sinistres un 59%, mentre que aquests han crescut un 77% on no hi ha dispositius de control.

Més presència policial

Interior mantindrà, així mateix, altres mètodes, com la separació dels sentits de la circulació en algunes carreteres, com la C-55, "tot i que això provoqui retencions", reforçarà les campanyes de conscienciació i estendrà fins al mes d’octubre un "pla de contenció" que els Mossos van començar a aplicar el mes d’abril passat al comprovar que la sinistralitat es disparava, ja que a començaments d’any l’increment de la mortalitat a la carretera era del 72%. Aquest pla de control consisteix en un augment de la presència policial en 103 trams de la xarxa viària que tenen una longitud mitjana de 21 quilòmetres i "representen el 42% de la mobilitat", ha explicitat Gendrau. Fins ara, aquest augment de la vigilància policial en un 37% ha permès reduir la mortalitat en un 17% respecte del període anterior.

En total, són prop de 1.200 els Mossos d’Esquadra que controlen les carreteres catalanes, ha detallat el cap de la comissaria general de mobilitat de la policia autònoma, Vicenç Gasulla, que no ha volgut entrar a debatre sobre si es requereixen més agents per frenar la "situació d’emergència", perquè en el que més han volgut insistir els representants d’Interior és en la conscienciació de la ciutadania.

L’aplicació del carnet per punts i el descens dels desplaçaments arran de la crisi econòmica van ser dos factors clau per aconseguir molt bones xifres en la reducció de la mortalitat viària els últims anys, però la recuperació financera i una certa relaxació en la percepció dels accidents de trànsit, sumada a l’increment de l’ús dels aparells tecnològics, han fet desaparèixer els nivells aconseguits. De fet, Interior es va fixar fa uns anys que les morts a la carretera el 2020 fossin la meitat de les que es van produir el 2010, però el mateix director del SCT ha rebaixat les expectatives, ja que ara per ara la baixada és només d’un 16%.

En altres ocasions s’ha buscat repartir les culpes, especialment acusant altres administracions del mal estat d’algunes carreteres o de no solucionar els punts negres d’alguns trams, però aquesta vegada la conselleria s’ha centrat a atacar els automobilistes. L’única dada positiva és que entre el gener i el juny no hi va haver cap mort de ciclistes. Fora d’això, tot són increments que criden al pessimisme. Un 11% més de morts per culpa de la velocitat, un 12% pel consum de drogues...

Lleida i Tarragona, cara i creu

La província de Tarragona va registrar entre el gener i el juny un increment de la mortalitat a la carretera del 130%, amb 23 morts davant les 10 del mateix període de l’any passat. Quantitativament, no obstant, va ser Barcelona la que va registrar la xifra més alta, amb 40 de morts (+43%). A Girona van ser 15 (+36%) mentre que Lleida va ser l’única on es va registrar un descens (14 davant 16).

Trànsit també va ressenyar un augment dels accidents amb multiples víctimes mortals. Dos de cada 10 d’aquests sinistres van acabar amb més de dos de morts, fet que Interior relaciona que molts es van produir en dia festiu, quan els cotxes tenen més ocupants.