Llums del nord
Un insòlit espectacle celestial il·lumina Centreeuropa
 
	
Les aurores boreals han tenyit en les últimes dates part del cel dels Països Baixos, Bèlgica, França, Alemanya o el Regne Unit, latituds en les quals resulta insòlit observar el fenomen de les llums del nord, típic de països àrtics com Suècia o Finlàndia.
Diumenge i dilluns a la nit, aquests episodis provocats per tempestes solars es van deixar observar a simple vista gràcies a unes condicions meteorològiques excepcionals, amb cel serè.
Les aurores boreals es formen perquè el Sol emet partícules carregades, denominades vent solar, que xoquen contra l’atmosfera de la Terra de manera que s’allibera energia en forma de llum. Aquestes partícules tarden entre un dia i mig i dos dies a recórrer els 150 milions de quilòmetres que separen el Sol fins a la Terra.
«Fa falta molta més energia solar perquè siguin visibles a Bèlgica», va explicar a l’emissora RTBF el meteoròleg de MétéoNews Stéphane Nedeljkovitx.
L’última vegada que el fenomen es va observar a Bèlgica va ser el 2007, i abans, el 2003.
Les ones d’Alfvén
«Normalment, el fenomen es produeix principalment per sobre de les regions polars [...] però, si es compleixen les condicions, es poden produir molt més al sud», va comentar a la cadena belga VRT el meteoròleg Ruben Weitjens.
Notícies relacionadesEl 2021, un estudi de la Universitat d’Iowa (EUA) va concloure que les llums del nord més brillants són produïdes per poderoses ones electromagnètiques durant tempestes geomagnètiques.
Els fenòmens, coneguts com a ones d’Alfvén, acceleren els electrons cap a la Terra, cosa que fa que les partícules produeixin el conegut espectacle de llums atmosfèriques.
- Pensions ¿Quan es cobra la paga doble de Nadal? Bones notícies per als jubilats
- Famosos La nova casa de Lamine Yamal, antiga llar de Piqué i Shakira, va baixar 3 milions de preu: aquest és el motiu
- La plaça de la Revolució recull els mobles
- A partir de dilluns La CCMA rectifica i recupera les marques històriques de TV3 i Catalunya Ràdio
- Comunicació Investigats nou directius de TV3 i Catalunya Ràdio per presumptes sobresous
- Ciclisme L’UCI suspèn Lazkano per presumpte dopatge entre el 2022 i el 2024
- Handbol Pablo Urdangarin ja és un ‘hispano’ més com el seu pare
- Apunt Vinícius sí que és un problema
- Jordi Alba: "Em motiva més l’Hospi que continuar jugant. Tant de bo el portem a Primera"
- El futur de l’entitat blanca El Madrid medita el model de club
