TELEVISIÓ i MÉS
Avui torna ‘Gran Hermano’

Reflexionem, família. Baixem la pilota a la gespa i mirem cap endavant. Gran Hermano és un programa de televisió d’entreteniment. El format pertany al gènere del que fa anys s’anomenava reality show. Avui reality a seques. Punt.
Gran Hermano es caracteritza per col·locar 16 participants a conviure en una casa mentre durant tot el dia porten un micro penjat del coll, amb la qual cosa saben que tot el que fan i diuen és públic, i s’emet o es grava. El seu contacte amb l’exterior és nul i des que entren fins que surten ho desconeixen tot.
A aquests concursants els sotmeten a proves i el teleespectador vota qui segueix a la casa i qui ha d’abandonar-la, fins que queda l’últim, que es converteix en guanyador i guanya una bona pasta. I a més una repercussió mediàtica que sovint ha sigut negativa.
Però, és clar, amb 16 éssers humans convivint diàriament es generen situacions de tot tipus: discussions, enamoraments, insults, polvos, odi, crits, enveges... Segurament per això la gran comunicadora Mercedes Milá va advertir, en l’inici de la primera edició, que el programa era "tot un autèntic experiment sociològic". Cert. El primer ho va ser. Però la resta, més aviat poc. Des de la segona edició tot van ser succedanis de la primera, i el concurs es va impregnar de participants sobreactuats, coneixedors de la repercussió que va tenir el programa en els seus inicis.
Recordo que en aquesta segona edició (2001) el concursant conegut com a Carlos el Yoyas (arrestat últimament per presumpta violència masclista), va assegurar: "Del tema meu amb Fayna –la seva exparella– n’està parlant tot Espanya". De cap manera. Passaven moltes més coses al país, però la seva percepció de la realitat estava tan distorsionada que resultava fàcil perdre la raó al descobrir-la.
Notícies relacionadesCuinant aquestes gales tindrem dos presentadors, Ion Aramendi i Jorge Javier Vázquez, aquest últim un dels millors comunicadors televisius del país sobre el qual sempre m’ha fet l’efecte que està comodíssim i que fa la tele des del sofà de casa seva.
Mediaset i Telecinco es juguen molt en aquest concurs, perquè si funciona l’acabaran estirant com un xiclet al llarg de tota la seva programació i serà el teleespectador qui decideixi qui segueix a la casa, però sobretot si acaben veient el programa, amb la qual cosa és més important que ho vegi aquell que té un audímetre a casa.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Natalia de Santiago, experta en finances: "A Espanya hi ha moltíssima aversió al risc, gent poruga que els ho transmet als seus fills"
- Cas Koldo El jutge manté pres Santos Cerdán tot i que avança que sortirà abans de complir sis mesos a la presó
- Tribunals Sandro Rosell davant la jutge del cas Negreira: «amb 250 euros per informe com podem comprar àrbitres»
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Noves inversions La modernització dels aeroports catalans: més espai a la pista i millors accessos