Tu i jo som tres
La crítica de Monegal: Nadiuska, i altres víctimes del mercat de la carn

Per consell de la nostra companya Inés Álvarez m’he submergit en la plataforma Atresplayer per veure la docusèrie ‘El enigma de Nadiuska’ que acaben de penjar. És un treball demolidor. És alhora un crit, i un retrat, sobre la generació d’artistes del ‘destape’, utilitzades, espremudes i després llençades al contenidor dels objectes gastats.
El talent de la directora Valeria Vegas, afegit a Lavinia (Cristina Vicente i Rubén Mayoral), productora que sap fer bé les ecografies documentals, ens ofereixen tres capítols sobre aquesta enigmàtica dona que encara avui es discuteix si és alemanya, russa o polonesa, que va aterrar a Espanya el 1971, i que va ser la primera reina del ‘destape’. Es diu que va ser la primera d’ensenyar les tetes al cine, que va ser la primera famosa a despullar-se per a la revista ‘Interviú’, i que va arribar a estrenar tres pel·lícules al mes, una gesta inigualada. Sempre obligada a despullar-se en totes les seves intervencions cinematogràfiques, avui, i des de fa 20 anys, està reclosa en un psiquiàtric. «No està boja, la van tornar boja», adverteix el documental. I es rastregen culpables. D’entrada, el llavors poderosíssim mànager Damián Rabal, que en va ser el fabricant. La va transformar en icona sexual. La primera en el mercat de la ‘carn’. La principal ‘deixebla’ de la seva ‘quadra’. La que li proporcionava més dividends. Fins al dia que va voler volar pel seu compte i ‘el fabricant’ va decidir esbudellar la nina i aniquilar-la. També el productor i director cinematogràfic Ignacio F. Iquino –tèrbol personatge, segons el documental– va contribuir a turmentar-la en els seus sospitosos rodatges.
El capítol 2 és fonamental. Eleva la mirada i enfoca, per primer cop a la televisió, el paisatge humà de ‘les altres Nadiuska’ d’aquells anys. Sara Mora, Sandra Alberti, Yvonne Sentis, Carmen Platero, Jenny Llada, Josele Román... Potser alguns de vostès les recordin amb imprecisió. Elles sí que saben el que van haver de passar. I ho han explicat. Des d’anar a un càsting de feina i trobar-se el productor amb bata, en un apartament que tenia com a moble més rellevant el llit i una ampolla de xampany, fins a formar part, sense saber-ho, de ‘books’ fotogràfics com a oferta sexual de pagament per a poderosos personatges. Aquesta docusèrie és important. Compte el que el ‘destape’ tapava. L’imperi Atresmedia l’hauria de col·locar en obert al més aviat possible.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- Tempesta judicial i política L’UCO apuntala el relat d’Aldama de les comissions per obres públiques
- Asador "Una parada obligatòria": els elogis al millor restaurant de Sant Boi de Llobregat, segons Tripadvisor
- Transport públic Així queden els preus dels títols de transport públic a Barcelona fins que acabi el 2025
- Lliga F Escac i mat de les futbolistes al Llevant Badalona: «És el circ més gran que he viscut com a professional»
- CRÍTICA Billie Eilish regna de valent i amb intimitat
- Consell Nacional Junts es vol "aprofitar" de la debilitat del PSOE
- CONTEXT Sánchez en el seu laberint
- Tempesta judicial i política El PP defensa no buscar una moció de censura amb Junts
- Tempesta judicial i política Sánchez ha de "prendre mesures"