Tu i jo som tres
La crítica de Monegal: Quan Bisbal era vocalista de poble, i se’n burlaven

David Bisbal acaba de visitar ‘El hormiguero’ (A-3 TV) i al marge de la presentació i suport publicitari del nou disc que acaba de llançar –que és al que es va a aquest programa– ha explicat una cosa mereixedora d’anàlisi.
Pablo Motos li va preguntar si era veritat que quan era vocalista d’una modesta orquestra de poble, i actuava en festes locals, resulta que ho passava molt malament i fins i tot li sobrevenien vòmits abans de sortir a actuar. Bisbal no va defugir el tema. Va recordar aquells anys en què treballava en un viver d’Almeria, amb la idea de poder arribar a ser guàrdia forestal, i la música era una activitat de caps de setmana amb l’Orquesta Expresiones, conjunt itinerant. «Passava molta vergonya –va advertir amb sinceritat–. ¡Havia de fer unes coreografies...! Que si el ‘Mambo número 8’, que si ’Paquito el chocolatero’. I els cabronets dels meus amics em seguien per riure’s de mi i petar-se».
Notícies relacionadesMentre Bisbal recordava tot això, a Movistar Plus+, en l’irònic programa ‘Ilustres ignorantes’, l’humorista Ricardo Castella també parlava d’aquells humils combos musicals. Va advertir: «Solien ser molt bons. Però qualsevol moment bo és anterior al 22 d’octubre del 2001, que és quan Bisbal apareix per primera vegada a la tele, a ‘OT’. A partir de llavors en totes aquelles orquestres de poble es va produir un gir radical». ¡Ah! La teoria de Castella és que els modestos combos van arribar a la conclusió que els seus concerts en realitat eren ‘càstings’, amb el públic ple d’observadors enviats per les productores de tele, i que el que calia fer, perquè els agradés, eren cabrioles i salts. «Van començar a creure que passarien d’actuar a Villanueva de la Serena a fabuloses gires per l’Amèrica Llatina».
Home, és un sarcasme cruel aquest retrat. Fins i tot injust. No és el cas de Bisbal. Però allotja una reflexió meditable. Quan un cantant incipient, no consolidat, que ni tan sols sap si vol ser cantant, se submergeix a la tele perquè el transformin en estrella, la maquinària televisiva el modela d’acord amb dos paràmetres: el xou audiovisual i la tendència comercial. A Miami viuen un parell de productors que manegen i influeixen en tal quantitat d’escenaris, platós, i cases discogràfiques que fabriquen ‘estrelles’ seguint esquemes predeterminats. Ajuda molt l’eufòrica infantilització, acrítica, global, del personal clientelar.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- Trobada Bétera s’alia amb Badalona per plantar cara a l’ocupació
- ESTATS UNITS El calvari de Manuel, deportat per Trump: «Vaig demanar que m’afluixessin els grillons». Els va tibar més i va dir: «a manar, al teu país»
- UN INFORME DE L’UCO El mapa de la corrupció: les 18 adjudicacions on van mediar Ábalos, Koldo i Santos Cerdán
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- HANDBOL Els àrbitres expulsen el Barça de la lluita per la seva 13a Champions
- EL MERCAT BLAUGRANA De Víctor a Joan; de l’Hospitalet a Sallent
- Gran mostra de música i cultura digital Nathy Peluso fa vibrar el Sónar amb un enèrgic directe
- CRÍTICA Billie Eilish regna de valent i amb intimitat
- Consell Nacional Junts es vol "aprofitar" de la debilitat del PSOE