Tu i jo som tres
La crítica de Monegal: La Moreneta (TVE), la del Rocío (TV-3), i fins i tot Clara Ponsatí

Torno després de cinc dies d’absència i em trobo amb l’escàndol (molt sonor) que ha causat la paròdia de la Verge del Rocío a l’‘Està passant’ (TV-3). És habitual que els dimarts, en aquest programa, l’actriu Judit Martín protagonitzi una secció anomenada ‘L’entrevista improvisada’, en què interpreta un personatge a l’atzar d’entre quatre a triar. Li va tocar la Blanca Paloma. O sigui, buscant una polèmica en plena actualitat de la Setmana Santa.
En efecte la polèmica l’han aconseguit. Va ser el programa de tarda més vist a Catalunya aquell dia, després del ‘Pasapalabra’. Però sobretot han aconseguit aparèixer a la portada de diaris nacionals, cosa que no havia passat mai. Que hagin sigut objecte d’atenció en negatiu, és a dir, tots lamentant l’esquetx, és el de menys. Fa anys que el més important del sismògraf televisiu és que es mogui cap amunt, acompanyat de molt soroll. I les protestes es consideren un èxit, una benedicció. Des del meu punt de vista l’esquetx ha sigut irrespectuós. És a dir, la irreverència com a base de l’humor. Però n’hi ha molts que consideren que ha sigut feridor i ofensiu. I es queixen que l’humorisme sempre s’atreveix amb el catolicisme però mai, per exemple, amb la religió musulmana.
Notícies relacionadesEn general el sarcasme sobre qualsevol religió és garantia d’escàndol, cosa que és un pilar televisiu de primera magnitud. Aquest esquetx de l’‘Està passant’, no obstant, no té la profunditat ofensiva que va aconseguir Albert Boadella (Els Joglars) el 1988 a TVE-1, en el programa de Javier Gurruchaga ‘Viaje con nosotros’. Allà va parodiar tres religions alhora: el Barça, Pujol amb les butxaques plenes de bitllets, i la Moreneta que deia ser el porter camerunès de l’Espanyol Thomas N’Kono. Allò va ser tremend. Es va col·lapsar la centraleta de TVE. Algunes localitats de Catalunya van declarar Boadella i Gurruchaga ‘persona non grata’. De la resta d’Espanya, ni una. O sigui que a la pell de toro no hi ha vertebració de les ferides.
S’ha comentat poc que un altre esquetx recent de l’‘Està passant’ –quan van parodiar la tornada de Clara Ponsatí– Toni Soler va rebre un furiós missatge públic del raper Valtònyc dient-li: «Vine a Bèlgica a menjar-me els ous. T’has engreixat a base de subvencions públiques, desgraciat». És explicable aquesta ira. El procés es va fundar com a religió i també té les seves verges.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- TURISME DENTAL Alerta sobre la nova moda de viatjar al Marroc a la recerca del somriure perfecte: «És una temeritat»
- Successos Mor un menor de dos anys en quedar-se tancat dins d'un cotxe a Valls
- Ocupació pública El Govern aprova aquest dimarts la pujada salarial del 0,5 % pendent per als funcionaris, segons CCOO i UGT
- Rellotge biològic masculí La ciència confirma que l’edat del pare és clau en el desenvolupament del fetus i la salut del nadó
- Sanitat pública Catalunya reforma l’atenció primària perquè en un any es pugui oferir assistència en 48 hores
- Salmonel·losi, la intoxicació estrella de l’estiu: riscos, símptomes i consells pràctics per evitar la infecció
- Les finances del club Radiografia de l'economia del Barça: "Hem passat de l'UCI a planta"
- Successos Mor un menor de dos anys en quedar-se tancat dins d'un cotxe a Valls
- Segons l’Institut Carles III Espanya registra 265 morts prematures atribuïbles a la calor de l’última setmana, 43 a Catalunya
- Corrupció al PSOE Els socis de Sánchez planten Feijóo i rebutgen negociar una moció de censura