De la ràdio a la tele

Andreu Buenafuente i Berto Romero: «Al públic li agrada veure’ns tota l’estona a la corda fluixa»

El duo estrena aquest dissabte, a HBO Max, la versió televisiva del seu programa de ràdio de la cadena SER ‘Nadie sabe nada’

Andreu Buenafuente i Berto Romero: «Al públic li agrada veure’ns tota l’estona a la corda fluixa»
4
Es llegeix en minuts
Marisa de Dios
Marisa de Dios

Periodista

Especialista en sèries i programes de televisió

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Andreu Buenafuente i Berto Romero són la parella de fet més estable de la televisió espanyola i també de la ràdio. Porten nou temporades al capdavant del premiat ‘Nadie sabe nada’ a la cadena SER, un programa basat en la improvisació i que s’ha convertit en el ‘podcast’ més escoltat d’Espanya el 2020 i el 2021, segons Spotify. Ara, el xou s’expandeix i a partir d’aquest dissabte 18 de juny cobra també vida a HBO Max, complementant les seves finestres habituals a les ones i Youtube.

Tot i que l’esperit de ‘Nadie sabe nada’ es manté, basant-se en les ‘vivécdotas’ del duo (les seves particulars anècdotes viscudes en primera persona) i la interacció amb el públic, sí que hi ha algunes variacions. I no només perquè puguem veure’ls fora del plató radiofònic en moments puntuals a l’inici del programa. «Tenim més eines perquè la improvisació creixi», resumeix Berto, que explica que un xou televisiu funciona al revés del que fan ells aquí: «Un programa de tele es prepara, s’exercita i després es mostra. En aquest procés les coses s’aturen una mica i nosaltres no volíem que ens passés el mateix».

Per això tenen un equip que està molt pendent de tots els fils que van sorgint al llarg de la conversa per poder anar desenvolupant-los i no perdre la màgia del que està passant al moment» que és la base del seu xou. I del seu èxit. «El públic agraeix veure que som tota l’estona a la corda fluixa, perquè hi ha vegades que els gags no surten», apunta el també creador i protagonista de la sèrie de Movistar+ ‘Mira lo que has hecho’.

Sense guió

Perquè, insisteixen, no hi ha guió previ. «Et sorprendria la sang freda que tenim, ja que fora del plató gairebé no podem parlar com amics. Jo m’assabento en el programa de la vida de Berto, perquè ‘Nadie sabe nada’ ens ha demostrat que les vivències guardades són un gran contingut», afirma Buenafuente, el ‘culpable’ que el seu company i pupil es bregués en el gènere de la improvisació.

«Jo soc molt ordenat i quan vaig començar a la televisió portava les meves seccions molt preparades al programa de l’Andreu. Però de seguida em vaig adonar que ell s’ho passava bé quan el programa es trencava. M’obligava a improvisar i em trencava tots els esquemes», recorda Berto. «A poc a poc m’hi vaig anar acostumant i això em va ajudar a ser millor còmic, perquè m’ha aportat una frescor que jo abans no tenia,» reconeix.

Però són conscients que aquesta complicitat entre ells és bàsica per fer realitat un programa així. «Picasso deia que li havia portat tota la vida pintar com un nen. Ja que potser nosaltres portem tota la nostra vida professional als racons de la comèdia per anar deixant-nos anar i arribar fins aquí», reflexiona el fins fa poc director i presentador de ‘Late motiv’. El seu company, per la seva banda, valora «el respecte mutu» que hi ha entre ells i «la gran dosi de generositat» que ha d’emanar de tots dos perquè la maquinària del xou funcioni com un rellotge. «Això només es pot fer quan tens una història molt llarga compartida i quan estàs en un lloc segur. Jo sé que l’Andreu no em trairà mai, no em deixarà en pilotes. Si veu que jo no tiro, tirarà ell», remarca aquesta meitat del «matrimoni» mediàtic, com defineix Buenafuente la seva relació.

De bolos a Mèxic i l’Argentina

El duo, que les pròximes setmanes travessarà el bassal per sortir de bolos per primera vegada a l’estranger amb el programa (el 2 de juliol a Mèxic i el 6 i 7 de juliol a l’Argentina), s’ha caracteritzat sempre per promoure una comèdia allunyada de la provocació pura i dura, al contrari del que fan altres col·legues. «És que a mi no m’agrada ofendre. Primer, perquè no m’agrada fer-li mal a la gent ni ficar-me en embolics. I a més, perquè soc educat i covard. Així que a mi aquest tipus de comèdia no m’ha cridat mai l'atenció, tot i que tampoc sabria dir com ha de ser la comèdia», afirma Berto.

Notícies relacionades

Ells prefereixen advocar per «l’humor blanc, una miqueta escatològic i incorrecte» que practiquen a ‘Nadie sabe nada’. «I allunyat de l’actualitat», destaca Buenafuente, que ja va estar traient punta de les notícies en els seus diferents programes televisius, una cosa que aquí no troba a faltar. «Hem passat per trams de vida molt durs, per una pandèmia, per etapes d’histèria política, per una actualitat molt crua, molt dura i agra, i volíem que la gent pensés que podia posar la ràdio [i ara HBO Max] i saber que tenien per davant 50 minuts en què res els anava a fer mal, una hora setmanal en què podien estar segurs», recalquen.

El mastegot dels Oscars

Això els manté fora de perill, de passada, d’emportar-se un mastegot com el que es va emportar Chris Rock de Will Smith als Oscars. «Em sembla tan allunyat del nostre món...», comenta Buenafuente, amb qui coincideix Berto. «A mi em sembla inadmissible a moltíssims nivells, però no perquè fos còmic, sinó enganxar-li una hòstia a qualsevol persona. El que és trist és que visquem en un món en què això s’ha normalitzat», conclou Berto.