POLÍTICA AUDIOVISUAL

La ficció europea es veurà per llei a les plataformes

La UE obligarà empreses com Netflix i HBO a oferir una quota del 30% de produccions dels 28 estats

spanish

spanish

2
Es llegeix en minuts

L'impressionant  volum de ficció nord-americana que arriba a Europaa través de les plataformes de televisió dels EUA està provocant un ofegament de l'obra audiovisual de la UE. Només a Espanya, un 72% de les sèries que s'emeten en televisió són dels EUA. Per evitar-ho, els negociadors del Parlament Europeu i del Consell de la UE –la institució que representa els països– van assolir dijous, 26 d'abril, un principi d'acord sobre les noves normes comunitàries de serveis audiovisuals. Entre altres qüestions, obligaran les plataformes de pagament per visionament a internet, com les nord-americanes Netflix, HBO i Amazon Prime Video, a reservar una quota mínima d’un 30% a continguts europeus dins del seu catàleg.

Es tracta, tanmateix, d'un principi d'acord entre les institucions legisladores comunitàries, que ara han d'acordar els detalls tècnics de les noves regles. Després hauran de ser aprovades tant perl'Eurocambra  com pels estats membres, abans que puguin entrar en vigor.

Així, la nova normativa comunitària sobre serveis audiovisuals estendrà el seu àmbit d'actuació a plataformes sota demanda i xarxes socials, com Netflix, YouTube i Facebook, així com a plataformes de reproducció de vídeo en directe o streaming.streaming

Amb aquesta nova legislació, les plataformes de vídeo sota demanda, com Netflix, estaran obligades a oferir una quota mínima d’un 30% de continguts europeus al seu catàleg. L'objectiu d'aquesta mesura és donar suport a la diversitat cultural del sistema audiovisual europeu.

Les noves normes també contemplen que els països puguin exigir a les plataformes que contribueixin financerament al desenvolupament de produccions audiovisuals europees, ja sigui invertint directament en contingut o contribuint en fons nacionals. Aquestes aportacions hauran de ser proporcionals als ingressos que recapten al país on s'exigeixi la taxa.

De fet, aquestes empreses ja estan emetent i coproduintsèries i pel·lícules europees, tot i que amb aquesta normativa es marcarà el percentatge d'aquesta producció en el conjunt de la seva oferta. 

Una altra de les novetats és que s'introdueix una flexibilitat més gran perquè les cadenes puguin complir amb la quota màxima d’anuncis, del 20% en la programació diària entre les 6 h i les 18 h. "En lloc dels actuals 12 minuts per hora, els operadors podran escollir amb més llibertat quan mostrar anuncis al llarg del dia", ha explicat la Comissió Europea.

Protecció de menors

D'altra banda, la normativa revisada inclou normes per protegir la seguretat i la salut dels menors. Per exemple, per reduir la seva exposició a continguts publicitaris sobre aliments no saludables o begudes alcohòliques. Les pràctiques comercials deproduct placement o product placementteleshopping seran prohibides en programes per a menors i els estats membres podran decidir si també prohibeixen els espais patrocinats.

Notícies relacionades

De la mateixa manera, es protegiran les dades personals dels menors d'edat a través de mesures que garantiran que la informació recollida per proveïdors de serveis audiovisuals no s'utilitza per a finalitats comercials.

Finalment, l'acord entre les institucions comunitàries inclou la introducció de noves regles per prohibir continguts que incitin a la violència, l'odi o cometre actes terroristes, mentre que continguts pornogràfics o amb violència gratuïta estaran sotmesos a normes "estrictes".