#MujicaDeVuelta
Mujica: "El repte d'Europa és combatre la pobresa i la fam a l'Àfrica"
Évole torna a entrevistar el carismàtic polític, ara ja expresident de l'Uruguai
Conduint el seu vell escarabat blau cel va arribar José Mujica, expresident de l'Uruguai, a la seva segona entrevista amb Jordi Évole per a 'Salvados' (en la primera, encara era #UnPresidenteDiferente). "L'automòbil té uns 30 anys, ¡me n'aguanta 20 més!", diu amb un afable somriure Pepe. No té cotxe oficial, només quatre guàrdies que escorten casa seva (i que es converteix en el plató de l'entrevista). "Ell va posicionar l'Uruguai al món", assegura Lucía Topalansky, esposa de l'ara senador i companya del Frente Amplio i de la lluita (també va estar empresonada durant la dictadura; 13 anys, dos menys que el seu marit). Així comença 'Pepe Mujica, camino de vuelta', en què es parla de futbol i capitalisme; de rostit i desigualtat. Tot, amb una mirada social i humana.
Comencen xerrant de futbol. Évole li recorda la sanció a Luis Suárez en el Mundial del Brasil i les seves polèmiques paraules: "Són una colla de vells fills de puta", va dir Mujica sobre la FIFA, abans de tapar-se la boca amb les mans. "Em vaig quedar curt. El que més em va doldre és que va haver de venir una fiscal ianqui a treure les castanyes del foc. Si serem inferiors…", es lamenta.
Continuen parlant de la seva expresidència i Mujica es posa les mans al cap amb els exmandataris que aprofiten el seu pas pel càrrec en benefici personal: "Em cauria la cara de vergonya si per fer una conferència cobrés".
Avança l'entrevista i conversen sobre la desigualtat i la immigració. "El repte d'Europa és combatre la pobresa i la fam a l'Àfrica", assegura Mujica. L'exdirigent creu que el continent tindrà problemes amb l'envelliment de la seva població, amb més població passiva que activa: "Va camí de convertir-se en un cotolengo [un asil]". Una solució "és organitzar" la immigració. "És l'hora dels pobles mestissos", augura.
Finalment, després d'explicar que va crear vies de diàleg entre els EUA i Cuba per reconciliar les seves relacions diplomàtiques, repassa les seves impressions sobre els principals dirigents internacionals. Dels líders mundials amb els quals ha coincidit -Hugo Chávez, Barack Obama i Vladímir Putin, entre ells-, a Mujica li costa destacar-ne algun per sobre dels altres perquè "cap època va tenir tanta mediocritat" com l'actual.
EN 10 FRASES
L'entrevista deixa moltes altres frases destacades. Entre elles, aquestes 10:
1. "La sífilis és evitable, el capitalisme encara no".
2. "La dictadura del proletariat, acaba tenint poc de proletariat i molt de dictadura".
3. "El problema de l'esquerra en la història de la humanitat, és (la desgràcia) de no mantenir la unitat".
4. "No s'arriba a president per més savi. Si no, el món seria millor".
5. "No vull el Nobel de la Pau. Vaig proposar que el declaressin desert".
6. "Sóc fill d'un poble d'immigrants".
7. "No m'agraden els presos, però no es pot fustigar Veneçuela, com se la fustiga de tots costats".
8. "El poder és una cosa que et colla molt".
Notícies relacionades9. "Sóc, era i segueixo sent part del meu poble".
10. "El més bonic és l'aventura de la vida".
- Smart City Expo Regenerar la zona nord de l’Hospitalet costarà 350 milions
- Conseqüències del temporal Les alertes seran "menys invasives" per a casos sense risc imminent
- Transvasaments de nord a sud Els experts aposten per connectar el Ter amb la Costa Brava
- Religió L’assistència als oficis religiosos a Barcelona es dobla des de la pandèmia
- Les obres del Camp Nou sumen 2 milions d’euros en multes
- Ruptura Sánchez ignora el bloqueig de Junts i presentarà Pressupostos: «El Govern continuarà el seu full de ruta»
- Cimera del clima Sánchez afirma que Espanya està treballant en nous impostos als jets privats: «Qui més contamina ha de pagar, és el just»
- Possible delicte penal La Policia Nacional investigarà les obres del Camp Nou després de les denúncies de treballadors sense papers
- Inundacions recurrents El Govern i Alcanar tracen el full de ruta per expropiar les cases dels primers refugiats climàtics de Catalunya
- Investigació judicial Un exvicepresident del Barça nega davant del jutge que autoritzés comissions pel fitxatge de Malcom
